Yerel Haber Sitelerinin Güncelliği ve Yerelliğinin Tıklanma Oranlarına Etkisi

Mustafa GÜNGÖR

Öz


İnsanlar doğaları gereği çevresindeki gelişmelerden haberdar olmak istemektedir. Bu talebin karşılanabileceği en önemli araç ise medyadır. Yeni medya da günümüzde haber alma ve verme amacıyla fazlaca kullanılmaktadır. Yeni medya ile kitlelere yoğun bir haber akışı olmaktadır. Bireylerin yaşadığı ülke ve dünya hakkındaki gelişmeleri öğrenmesi için sayısız kanal bulunmaktadır. Ancak yerel konularda haber alınabilecek uygulamalar daha sınırlıdır. Bundan dolayı yerel internet haber sitelerinin, bulundukları bölge hakkındaki konulara önem vermesi gerekmektedir. Bu çalışmada öncelikle Konya’daki 11 yerel internet haber sitesinin ne kadar yerel haber verdiği, içerik analizi yöntemi ile araştırılmıştır. Araştırmanın yapıldığı dönemde analiz edilen bin 751 haberin yüzde 52’sinin yerel, yüzde 48’inin yaygın – Konya dışı olduğu anlaşılmıştır. Araştırmanın öncelikli amacı Konya’daki yerel internet haber sitelerinin ne kadar yerel içeriğe yer verdiğini ve manşetlerinin ne kadar güncellendiğini tespit edip bu tercihlerin ziyaret edilme üzerindeki etkisini ortaya koymaktır. Bu amaca ulaşmak için bu sitelerin ülke sıralamaları, haber kategorisi sıralamaları, ziyaret edilme oranları; 8 farklı SEO verisi üzerinden araştırılmıştır. Çalışmanın sonucunda yerel internet haber sitelerinden; yerel habere önem verenler ile yerel ve yaygın haber dengesini gözetenlerin; ziyaret edilme, ülke – haber kategorisi sıralaması istatistiklerinde daha üst sıralarda yer aldığı, aşırı güncellemenin de tıklanma üzerinde olumsuz etki yaptığı tespit edilmiştir. Ayrıca; haber sayıları, tıklanma ve ziyaret edilme oranlarındaki ilişkiden hareketle bireylerin aşırı haberden kaçındığı anlaşılmıştır.


Anahtar Kelimeler


Yerel Haber, Güncellenme, Tıklanma, Yeni Medya, Yerel Medya

Tam Metin:

PDF

Referanslar


Araslı, O., & Yıldırım, B. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Aşırı Enformasyon Yükü ve Aşırı Haber Enformasyon Yükü Algılarına Dair Bir Alan Araştırması: Atatürk Üniversitesi Örneği. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi(38), 302-322. https://doi.org/10.17829/turcom.930825

Arvas, İ. S. (2019). Dijital Haberleşme Çağında Yerel Basının Karşılaştığı Sorunlar. Erciyes İletişim Dergisi, 6(1), 97-110. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.459851

Ata, F. (2022). Yerel İnternet Haberciliğinde Doğrulama: Hatay Örneği. Doktora Tezi.

Aydın, S., & Bayazıt, İ. (2021). Nitel Araştırmalarda Geçerlik ve Güvenirlik. M. Çelebi içinde, Nitel Araştırma Yöntemleri (s. 182-211). Pegem Akademi.

Basın İlan Kurumu. (2022, Ekim 19). Basın İlan Kurumu Resmî İlan ve Resmî Reklam Alan Süreli Yayınlar Listesi. Ekim 23, 2022 tarihinde Basın İlan Kurumu: https://ilanbis.bik.gov.tr/Uygulamalar/AylikListe adresinden alındı

Berg, B. L., & Lune, H. (2019). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (A. Arı, Çev.) Eğitim Yayınevi.

Bülbül, R. (2001). Haberin Anatomisi ve Temel Yaklaşımlar. Nobel Yayın Dağıtım.

Castells, M. (2009). Communication Power. Oxford University Press.

Chung, C., Nam, Y., & Stefanone, M. (2012). Exploring Online News Credibility: The Relative Influence of Traditional and Technological Factors. J. Computer-Mediated Communication(17), 171-186. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2011.01565.x

Çağlar, Ş. (2022). Haber Toplama ve Yazma. Ekim 23, 2022 tarihinde Yök Dersleri Platformu: http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/gazetecilik_ue/habertoplamaveyazma.pdf adresinden alındı

Çavuş, S. (2017). Yerel Basının Sorunları Üzerine Tespitler: Aksaray Örneğinde Nitel Bir Araştırma. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(4), 19-32. http://aksarayiibd.aksaray.edu.tr/tr/pub/issue/35013/388648 adresinden alındı

Frolov, I. S., & Chernov, A. Y. (2023). Psychological aspects of perception of negative news on the Internet. Vektor nauki Tol'yattinskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya Pedagogika i psihologiya(3), 76-82. https://doi.org/10.18323/2221-5662-2023-3-76-82

Girgin, A. (2001). Türk Basın Tarihi’nde Yerel Gazetecilik. İnkılap Kitabevi.

Görgülü, Y. (2020). Yerel Gazetelerin Haber İçeriklerine Yönelik Bir Analiz Khabar E- Jonoob Morning (Şiraz) Bir İçerik Analizi. Asya Studies, 4(11), 79-90. https://doi.org/10.31455/asya.694591

Gürcan, H. İ., & Bekiroğlu, O. (2007). Türkiye’de İnternet Gazeteciliği Açısından Yerel Basının Genel Görünümü ve Bölgeler Arası Bir Değerlendirme. Selçuk İletişim, 5(1), 22-29. https://dergipark.org.tr/tr/pub/josc/issue/19015/200718 adresinden alındı

Hargreaves, I. (2005). Journalism A Very Short Introduction. Oxford University Press.

Hendrickx, J. (2020). Trying to Survive While Eroding News Diversity: Legacy News Media’s Catch-22. Journalism Studies, 21(5), 598-614. https://doi.org/10.1080/1461670X.2019.1694430

İnce, M. (2018). Haber Edinme Aracı Olarak İnternet ve İnternet Haberciliği. Eğitim Yayınevi.

Jati, R. P. (2021). Local Culture Through Hyperlocal Media Using New Media Platforms. International Journal of Science and Applied Science: Conference Series, 5(1), 104-115. https://doi.org/10.20961/ijsascs.v5i1.62089

Kovach, B., & Rosenstiel, T. (2007). Gazeteciliğin Esasları. (S. Göktaş, Çev.) Ankara: ODTÜ Yayıncılık.

Köseoğlu, A. (2017). Dijital Ortamda Yerel Basın: Tekirdağ Örneği Üzerinden Bir İnceleme. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi(1), 33-56. https://dergipark.org.tr/tr/pub/egemiadergisi/issue/31728/332287 adresinden alındı

Köseoğlu, A. (2018). Erzurum Yerel Gazeteleri Örneğinde Yerel Haberciliğin Dijital Gazetelerde Uygulanışının Avantaj ve Dezavantajlarına Yönelik Bir Araştırma. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 115-124. https://doi.org/10.18506/anemon.349558

Milosavljević, I., Trajković, J., & Necić, N. (2023). Information Chaos on the Internet -Perception in Relation to the Age of Users. Media Studies and Applied Ethics, 4(1), 65-80. https://msae.rs/index.php/home/article/view/72 adresinden alındı

Morais, R., & Jerónimo, P. (2023). “Platformization of News”, Authorship, and Unverified Content: Perceptions around Local Media. Social Sciences, 12(4). https://doi.org/10.3390/socsci12040200

Özcan, A. (2016). Yeni İletişim Teknolojileri, Yerel Gazetecilik ve Yerellik Algısı. Marmara İletişim Dergisi(26), 17-36. https://doi.org/10.17829/midr.2017.42

Park, S., Fisher, C., & Lee, J. Y. (2022). Regional news audiences’ value perception of local news. Journalism, 23(8), 1663 - 1681. https://doi.org/10.1177/1464884921992998

Royal, A., & Napoli, P. M. (2022). Local Journalism without Journalists? Metric Media and the Future of Local News. JOCIS, 8, 118-147. https://doi.org/10.56140/JOCIS-v8-2

Salaverría, R. (2020). Exploring Digital Native News Media. Media and Communication, 8(2), 1-4. https://doi.org/10.17645/mac.v8i2.3044

Salwen, M. B. (2005). Online News Trends. M. B. Salwen, B. Garrison, & P. D. Driscoll içinde, Online News and the Public (s. 47-81). Lawrence Erlbaum Associates.

Shangyuan, W. (2020). When new media operates within a state-mediated press system: assessing new media’s impact on journalism crisis perceptions in Singapore and Hong Kong. Information, Communication & Society, 23(4), 572-587. https://doi.org/10.1080/1369118X.2018.1521458

Somuncu, B., & Temel, M. (2020). Habere Erişim Pratiklerinin Dönüşümü:Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Alan Araştırması. OPUS International Journal of Society Researches, 16(31), 4445-4468. https://doi.org/10.26466/opus.775977

Song, H., Jung, J., & Kim, Y. (2017). Perceived News Overload and Its Cognitive and Attitudinal Consequences for News Usage in South Korea. Journalism & Mass Communication Quarterly, 94(4), 1172–1190. https://doi.org/10.1177/1077699016679975

Taşkıran, İ. A. (2018). Dijital Gazetelerin Sosyal Medya Stratejileri ve Sosyal Medyanın Haber Okunurluğuna Etkisi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(30), 218-240. https://doi.org/10.31123/akil.465578

Tian, Q. (2022). Impact of Social Media News Overload on Social Media News Avoidance and Filtering: Moderating Effect of Media Literacy. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.862626

Tokgöz, O. (2010). Temel Gazetecilik. İmge Kitabevi.

Vural, A. M. (1997). Bir İletişim Kurumu Olarak Yerel Basının Kamuoyu Oluşumu Sürecindeki İşlevi ve Yerel Basın-Kamuoyu İlişkileri Eskişehir Basını Örneğinde Bir Uygulama. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Xiong, J., Yu, L., Zhang, D., & Leng, Y. (2021). DNCP: An Attention-based Deep Learning Approach Enhanced with Attractiveness and Timeliness of News for Online News Click Prediction. Information & Management, 58(2). https://doi.org/10.1016/j.im.2021.103428

Yaşın, C. (2009). Türkiye'de Yerel Basının Yapısal Özellikleri ve Üretim Koşulları. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi(28), 115-151.

Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin.

Yıldızgörür, M. R. (2023). ‘Ne önemi var?’ Okuyucuların haberden kaçınma davranışları üzerine nitel bir araştırma. Etkileşim(11), 266-290. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2023.6.11.197


Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.