Meslek Liselerinde Tekstil Konfeksiyon Programının Seçimini Etkileyen Faktörler Ve Programa Talep Oranı (Konya, Karaman Ve Aksaray İlleri Örneği)
Öz
Türkiye’de uzun yıllardır faaliyet gösteren tekstil konfeksiyon sektörünün yükselişi, günümüzde çok büyük boyutlara
ulaşmıştır. Ülkemizin bu sektörde büyük coğrafyalarla yarıştığıherkesçe bilinmektedir. Son yıllarda tekstilin özel sektördeki yerinin
günden güne genişlemesi aynıoranda değişimi de beraberinde getirmiştir. Bu da gözleri değişimin tek anahtarıolan eğitime
çevirmişdolayısıyla Türk eğitim sistemindeki tekstil konfeksiyon programına hak ettiği ilginin gösterilmesi gerekliliğini
doğurmuştur. Bu çalışmada Konya, Karaman ve Aksaray illerinde tekstil konfeksiyon programıuygulayan Anadolu Meslek
Liseleri, Anadolu Kız Meslek Liseleri ve Kız Meslek Liselerinde, öğrencilerin bu alanıseçmesinde etkili olan faktörler ve alana
talep oranının araştırılmasıamaçlanmıştır. Araştırmada tarama modeli uygulanmış; önce kaynak taramasıve internet kanalıyla
liselerde tekstil konfeksiyon eğitimi ile ilgili temel bilgilere ulaşılmıştır. Daha sonra öğrencilere, alan seçiminde etkili olan faktörleri
tespit etmeye yönelik bir anket (bilgi formu) uygulanmışve alana talep oranının belirlenmesi amacıyla araştırma kapsamındaki
okulların müdürleri ile görüşmeler yapılmıştır. Ortaya çıkan bütün bulgular yüzde ve frekans hesaplarıyla tablo ve grafiklere
dökülmüştür. Bazıfaktörlerin birbirleriyle olan ilişkisini ortaya koymak amacıyla bu faktörler arasında x2
(khi - kare) testi
uygulanmışve buradan çıkan sonuçlar da tablolara aktarılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre tekstil konfeksiyon
programının seçimini etkileyen birçok faktör tespit edilmiştir. Bu faktörleri genel olarak; yakın çevre, dışçevre, tekstil konfeksiyon
simgeleri, tekstil konfeksiyon programının çeşitli yönleri, alt bölümleri, bazımesleki/akademik ve duygusal nedenler, okulların
sağladığırehberlik hizmeti, Türkiye’de ve dünyada bu alanda tanınmışönemli isimler, tekstil konfeksiyon programının yurt
dışındaki konumu şeklinde gruplandırmak mümkündür. Aynızamanda öğrencilerin anne-babalarının meslek gruplarıda bu
faktörler arasında sayılabilir. Ayrıca ilgili liselerde tekstil konfeksiyon programına olan talebin; alan seçimi yapmışöğrenci
mevcudunun %17.5’ine tekabül ettiği belirlenmiştir. Bu okullarda tekstil konfeksiyon alanıyla beraber birçok programın
uygulandığıgöz önüne alınırsa bu oranın oldukça iyi olduğu söylenebilir.
ulaşmıştır. Ülkemizin bu sektörde büyük coğrafyalarla yarıştığıherkesçe bilinmektedir. Son yıllarda tekstilin özel sektördeki yerinin
günden güne genişlemesi aynıoranda değişimi de beraberinde getirmiştir. Bu da gözleri değişimin tek anahtarıolan eğitime
çevirmişdolayısıyla Türk eğitim sistemindeki tekstil konfeksiyon programına hak ettiği ilginin gösterilmesi gerekliliğini
doğurmuştur. Bu çalışmada Konya, Karaman ve Aksaray illerinde tekstil konfeksiyon programıuygulayan Anadolu Meslek
Liseleri, Anadolu Kız Meslek Liseleri ve Kız Meslek Liselerinde, öğrencilerin bu alanıseçmesinde etkili olan faktörler ve alana
talep oranının araştırılmasıamaçlanmıştır. Araştırmada tarama modeli uygulanmış; önce kaynak taramasıve internet kanalıyla
liselerde tekstil konfeksiyon eğitimi ile ilgili temel bilgilere ulaşılmıştır. Daha sonra öğrencilere, alan seçiminde etkili olan faktörleri
tespit etmeye yönelik bir anket (bilgi formu) uygulanmışve alana talep oranının belirlenmesi amacıyla araştırma kapsamındaki
okulların müdürleri ile görüşmeler yapılmıştır. Ortaya çıkan bütün bulgular yüzde ve frekans hesaplarıyla tablo ve grafiklere
dökülmüştür. Bazıfaktörlerin birbirleriyle olan ilişkisini ortaya koymak amacıyla bu faktörler arasında x2
(khi - kare) testi
uygulanmışve buradan çıkan sonuçlar da tablolara aktarılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre tekstil konfeksiyon
programının seçimini etkileyen birçok faktör tespit edilmiştir. Bu faktörleri genel olarak; yakın çevre, dışçevre, tekstil konfeksiyon
simgeleri, tekstil konfeksiyon programının çeşitli yönleri, alt bölümleri, bazımesleki/akademik ve duygusal nedenler, okulların
sağladığırehberlik hizmeti, Türkiye’de ve dünyada bu alanda tanınmışönemli isimler, tekstil konfeksiyon programının yurt
dışındaki konumu şeklinde gruplandırmak mümkündür. Aynızamanda öğrencilerin anne-babalarının meslek gruplarıda bu
faktörler arasında sayılabilir. Ayrıca ilgili liselerde tekstil konfeksiyon programına olan talebin; alan seçimi yapmışöğrenci
mevcudunun %17.5’ine tekabül ettiği belirlenmiştir. Bu okullarda tekstil konfeksiyon alanıyla beraber birçok programın
uygulandığıgöz önüne alınırsa bu oranın oldukça iyi olduğu söylenebilir.
Anahtar Kelimeler
Eğitim, Mesleki Eğitim, Giyim Sanatları, Tekstil Konfeksiyon Programı, Talep-Faktör
Tam Metin:
PDFRefback'ler
- Şu halde refbacks yoktur.
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.