Televizyon Programlarındaki Şiddetin Yetiştirme Etkisi: Konya Lise Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma

Hasan Hüseyin TAYLAN

Öz


Televizyon programlarındaki şiddetin Lise öğrencileri üzerindeki yetiştirme etkisinin incelendiği bu araştırmada, televizyon
programlarındaki şiddetin yetiştirme etkisi, Gerbner ve arkadaşlarının Kültürel Göstergeler Projesi kapsamında ortaya çıkan
Yetiştirme Kuramıaçısından ele alınmıştır. Çalışmada, Ortaöğretim öğrencilerinin televizyon izleme pratiklerinin, öğrencilerin
sosyal gerçekliğe ilişkin algılamaları(acımasız ve tehlikeli dünya algısı, şiddet algısı, suç korkusu, toplumdaki şiddetin ve toplumdaki
suçlu oranının tahmini) üzerindeki etkisinin ortaya konmasıamaçlanmaktadır.
Konya İl Merkezindeki Ortaöğretim Okullarınıtemsilen seçilen sekiz lisede öğrenim gören 640 öğrenci üzerine soru formu
yardımıyla uygulanan saha araştırmasında elde edilen veriler, SPSS yardımıyla Ki-Kare, T-Testi, Hiyerarşik Çoklu Regresyon
Analizi ve Lojistik Regresyon Analizi istatistik teknikleriyle yorumlandı. Araştırmada elde edilen bulgulara göre; Lise öğrencilerinin
televizyonu çok izleyenlerinin az izleyenlerden; daha fazla acımasız ve tehlikeli dünya algısına, daha fazla şiddet algısına, daha fazla
suç korkusuna sahip olduğu; toplumdaki şiddet oranınıve toplumdaki suçlu oranınıdaha fazla gösterdiği; Televizyon izleme
süresi, Kurtlar Vadisi Pusu dizisini izleme pratikleri (çok izleyenlerin hiç izlemeyenlere ve az izleyenlere göre) ve cinsiyet (erkeklere
göre kızlar) acımasız ve tehlikeli dünya algısıüzerinde yetiştirme etkisi gösterdiği ve Televizyon izleme süresi ve Kurtlar Vadisi
Pusu dizisini izleme pratikleri (çok izleyenlerin hiç izlemeyenlere ve az izleyenlere göre) ve cinsiyet (erkeklere göre kızlar) suç
korkusu üzerinde yetiştirme etkisi gösterdiği tespit edilmiştir.


Anahtar Kelimeler


Televizyon Şiddeti; Yetiştirme Farkı; Yetiştirme Etkisi; Acımasız ve Tehlikeli Dünya Algısı; Suç Korkusu

Tam Metin:

PDF

Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.