9. Sınıf Fizik Ders Kitabının Eğitsel, Görsel, Dil ve Anlatım Yönünden İncelenmesi

Hatice GÜZEL, Sevilay ADIBELLİ

Öz


Araştırma, Milli Eğitim Bakanlığı’nca (MEB) hazırlanan ve ilgili eğitim yılında da okutulmakta Ortaöğretim 9. sınıf fizik ders
kitabının; eğitsel, görsel, dil ve anlatım yönünden değerlendirilmesi amacıile 2006-2007 Eğitim-Öğretim yılında yapılmıştır
Araştırmada tarama yöntemi kullanılmıştır. Farklıiki araştırmada geliştirilen ve kullanılan ölçeklerden yararlanılarak 46 soruluk
kitap değerlendirme ölçeği hazırlanmıştır. Hazırlanan ölçek kamuya bağlıfarklıliselerde görev yapan ve farklımesleki kıdeme sahip
61 fizik öğretmenine dağıtılmış, bu ölçeğe göre kitabın değerlendirilmesi kendilerinden istenmiştir. Elde edilen verilerin analizi
SPSS 15.0 programıile yapılmış, t–testi, Anova ve Tukey testi uygulanmıştır. Anlamlılık düzeyi p 0,05 olarak kabul edilmiştir.
M.E.B ’lığınca hazırlanan 9. sınıf fizik ders kitabıöğretmenlerin değerlendirmelerine göre eğitsel, görsel, dil ve anlatım
yönünden 5 üzerinden ortalama 3,60 puan almıştır. Oysa kitap değerlendirme ölçütlerine göre bu puanın en az 4,5 olmasıgerekir.
Bu nedenle incelenen kitabın öğretmenlerin beklentisini karşılayacak nitelikte olmadığıanlaşılmıştır. Ders kitaplarının program
geliştirmeci ve rehber öğretmen görüşlerinden yararlanılarak, alanında uzman kişiler tarafından yazılması, fizik kitaplarıiçindeki
konular işlenirken günlük yaşam ile ilişkilendirilmesi ve yaşam temelli işlenmesi önerilmiştir. Ayrıca 2007 fizik öğretim programına
göre M.E.B’ lığınca hazırlanan ve 2008 yılında okutulmaya başlanan 9. sınıf ders kitabının 2010 yılında başka araştırmacılar
tarafından incelendiği araştırma bulgularıbu araştırma bulgularıile karşılaştırılmıştır.Bu son araştırma bulguları, öğretmenlerin
ders kitabına verdikleri ortalama puana göre kitabıyeterli düzeyde bulduklarını, fiziksel özellikler, etkinlikler ve görseller alt
boyutlarıiçin ders kitabınıiyi olarak nitelendirdiklerini, içerik, anlatım ve dil öğretimsel destek ile düzenleme alt boyutlarında ise
yeterli olarak değerlendirdiklerini göstermiştir.Bu durum kitap basımlarında giderek iyileşme görülmesi açısından sevindiricidir.



Anahtar Kelimeler


Fizik Eğitimi, Ders Kitapları, Ortaöğretim, Kitap İnceleme.

Tam Metin:

PDF

Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.