Üniversite Mezunlarının Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi

Necla TEKTAŞ

Öz


Üniversite eğitimi, çeşitli sektörlerde işgörecek elemanlarıtemel eğitimden geçirerek işdünyasına hazırlamaktır. Üniversite
dönemi olarak adlandırılan bu zaman parçasıise gençlerin yaşamlarının karar verme ile ilgili en önemli paya sahip olan bölümüdür.
Üniversiteden mezun olmalarıile birlikte gelecekleri ile ilgili verecekleri kararlar; işseçimi, gerçek hayattaki rolünü almasına yönelik
planları, yapmışolduğu arkadaşlıklar, işbulamama korkusu ve çeşitli sorumluluklar kişide kaygıyaratıcıetmenlerden bazılarıolarak
görülebilmektedir. Kaynağıbelli olmayan korkular olarak ifade edilen kaygı; bireyin sosyal hayattaki ilişkilerini, etkinliklerini,
öğrenimini, kısacasıgünlük yaşantısınıetkileyen ve çoğu kez bireyde tedirginliğe neden olan bir duygudur.
Bu çalışmada, Marmara Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulunun Makine ve Metal Teknolojileri Bölümü
mezunlarının kaygıdüzeylerini ve bu kaygıdüzeylerini etkileyen faktörleri belirlemek amaçlanmıştır.
Çalışmanın anakütlesini Marmara Üniversitesi’nde 2012-2013 döneminde ve öncesinde ön lisans seviyesinde mezun olan
üniversite öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklem çerçevesini ise Marmara Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek
Yüksekokulunun Makine ve Metal Teknolojileri Bölümünden mezun olan öğrenciler oluşturmaktadır. Örnekleme yöntemi olarak
kolayda örnekleme kullanılmıştır. Anket formu mezunlara bitirme projesi kapsamında internet üzerinden uygulanmıştır.
Çalışmada kullanılan anket formu iki kısımdan oluşmaktadır. Anket formunun birinci kısmında ankete katılan öğrencilerin kişisel
özellikleri ile ilgili bilgiler yer almaktadır. İkinci kısmında ise Durumluk ve Sürekli KaygıÖlçegi kullanılmıstır. Ankete katılanların
durumluk kaygıgenel puan ortalaması53,64 standart sapması13,17 olarak bulunmustur. Katılımcıların sürekli kaygı genel puan
ortalaması47,27, standart sapması7,9 olarak bulunmustur.
Araştırma verileri, bilgisayarda SPSS 17.0(The Statistical Program for Social Sicence) programında değerlendirilmiştir. Verilerin
değerlendirilmesinde, frekans dağılımları, korelasyon analizi, bağımsız gruplarda t-testi ve Varyans Analizi kullanılmıştır. Veriler
değerlendirilirken “Kolmogorov SmirnovTesti” ile normal dağılıma uygunluğu araştırılmışve durumluk ve sürekli kaygı
ölçeklerinden elde edilen verilerin normal dağılıma uyduğu (p>0,05)gözlemlenmiştir.
Durumluk-Sürekli Kaygıdeğişkenleri arasındaki ilişki analizinde; eğer varsa ilişkinin şiddeti ve yönü Pearson Korelasyonu ile
elde edilmiştir. İki grup arasındaki farklarıincelemek için t testi(bağımsız gruplarda t-testi) uygulanmıştır. Uygulanan bağımsız
gruplarda t-testi, t testinde varyansların eşit olup olmadığınıbelirlemek için Levene testi kullanılmıştır. İkiden fazla grubu
karşılaştırmak için Varyans Analizi (one-way Anova) uygulanmıştır.
Durumluk-sürekli kaygıarasındaki ilişkiyi saptamak için gerçekleştirilen korelasyon analizi sonuçlarına sürekli kaygıile
durumluk kaygıarasında anlamlıpozitif yönlü ilişki bulunmuştur. Mezun katılımcıların kaygıdüzeylerinin cinsiyet, mezun olunan
yıl, lisans tamamlama, işbulma süresi, mezun olunan bölümle ilgili çalışma ve şu anda çalıştıklarıişten memnuniyet durumları
değişkenlerine gore farklılaşıp farklılaşmadığınıaraştırdığımızda aralarındaki fark istatistiksel olarak anlamlıbulunmamıştır.
Üniversitelerde okuyan öğrencilerle ilgili durumluk-sürekli kaygıçalışmalarıbulunmasına rağmen mezunlar için bu konuda
yeterince bir çalışma yapılmamıştır. Bu nedenle; yapılan bu araştırma Meslek Yüksekokullarından mezunlar için yapılan ilk
çalışmalardandır.


Anahtar Kelimeler


Kaygı, Durumluk-Sürekli kaygı, Mezun

Tam Metin:

PDF

Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.