Postmodern Pazarlama Yaklaşımıyla Modern Pazarlama Yöntemleri: Güncel Şirket Uygulamaları
Öz
Son yıllarda yaşanan küresel gelişmelerle birlikte artan tüketici ihtiyaç ve beklentileri teknolojik gelişmelerden yüksek bir
şekilde etkilenmektedir. Pazarlama ve pazarlama iletişimi sektörleri dünyanın en hızlıdeğişen sektörleri olarak kabul edilmektedir.
2000′li yıllarda Internetin yaygın ve etkin kullanımıyla tüm sektörlerde pazarlamanın mantığıtamamen değişmiştir. Günümüzde
pazarlama artık geleneksel metotların kullanıldığıortamlarıçoktan aşmıştır ve modern teknolojinin nimetlerini kullanmaya
başlamıştır. Yepyeni, öngörülemeyen pazarlama biçimleri ortaya çıkmıştır ve bu süreç devam etmektedir.
Müşteri ile ilişkinin bu kadar önemli olduğu günümüz rekabet koşullarında, müşteriler ile kurulan bu ilişkilerin kalıcıolabilmesi
için işletmelerin; pazardaki eğilimleri ve gelişmeleri, müşterilerin beklentilerini, müşterilerin ihtiyaçlarınıiyi tanımalarıve müşteri
odaklıbir pazarlama anlayışınıbenimsemeleri gerekmektedir. Geleneksel pazarın dengesini ürün/hizmet sağlayıcısıveya ürünün
kendisi oluştururken, modern pazarlamanın dengesini müşteri ve onun ihtiyaçlarıoluşturmaktadır. Modern pazarlama; ürün odaklı
değil, müşteri odaklıbir yaklaşımdır. Bu nedenle, günümüzde, işletmenin süreçlerinin, teknolojisinin ve kültürünün, müşterinin
istek ve ihtiyaçlarıgözetilerek, yeniden organize edilmesi büyük önem kazanmıştır. Modern pazarlama anlayışıinsanlarıtüketim
davranışlarıaçısından benzer ve farklıgruplara ayırmayı, hedefe yönelmişpazarlamayı, müşteri tatminini ve satın almanın
tekrarlanmasınısağlayacak bütünleşik pazarlama mesajlarıgöndermeyi esas alır. Modernizm sonrasıveya ötesi olarak
anlamlandırılan postmodernizm ve modernizm arasında kavramsal olarak zıtlıklar bulunmaktadır.
20. yüzyılın sonlarında, üretim tabanının bilgi teknolojilerine dayanmasıyla modern toplum da modern sonrasıaşamaya
gelmiştir. Yeni ekonomi olarak da adlandırılan ve Internet kullanımınımerkeze alan bu yeni yönetim dünyası(e-ticaret, e-iş, edevlet), aslında eski ve yeniyi bir arada yürüten bir geçişdönemini temsil etmektedir. Bu dönem, kültür, iletişim ve sanat gibi üst
yapıkurumlarınıda etkileyerek postmodern dünyanın doğuşunu hızlandırmıştır. Pazarlama alanıda; ekonomi, psikoloji, sosyoloji,
sosyal psikoloji, politik, kültürel ve yasal yaşamdan son derece etkilenen bir çerçevede konumlandığından postmodern kültür,
pazarlamanın da yapısını, dokusunu, yöntem ve stratejilerini etkilemiştir.
Günümüz işletmeleri açısından pazarlamanın öneminin bu denli artması, işletmeleri rekabette farklıpazarlama yöntemleri
kullanmaya itmektedir. Bu çalışma da, farklı şirket örnekleri üzerinden postmodern pazarlama trendleri incelenmişve durum
analizi yapılmıştır.
şekilde etkilenmektedir. Pazarlama ve pazarlama iletişimi sektörleri dünyanın en hızlıdeğişen sektörleri olarak kabul edilmektedir.
2000′li yıllarda Internetin yaygın ve etkin kullanımıyla tüm sektörlerde pazarlamanın mantığıtamamen değişmiştir. Günümüzde
pazarlama artık geleneksel metotların kullanıldığıortamlarıçoktan aşmıştır ve modern teknolojinin nimetlerini kullanmaya
başlamıştır. Yepyeni, öngörülemeyen pazarlama biçimleri ortaya çıkmıştır ve bu süreç devam etmektedir.
Müşteri ile ilişkinin bu kadar önemli olduğu günümüz rekabet koşullarında, müşteriler ile kurulan bu ilişkilerin kalıcıolabilmesi
için işletmelerin; pazardaki eğilimleri ve gelişmeleri, müşterilerin beklentilerini, müşterilerin ihtiyaçlarınıiyi tanımalarıve müşteri
odaklıbir pazarlama anlayışınıbenimsemeleri gerekmektedir. Geleneksel pazarın dengesini ürün/hizmet sağlayıcısıveya ürünün
kendisi oluştururken, modern pazarlamanın dengesini müşteri ve onun ihtiyaçlarıoluşturmaktadır. Modern pazarlama; ürün odaklı
değil, müşteri odaklıbir yaklaşımdır. Bu nedenle, günümüzde, işletmenin süreçlerinin, teknolojisinin ve kültürünün, müşterinin
istek ve ihtiyaçlarıgözetilerek, yeniden organize edilmesi büyük önem kazanmıştır. Modern pazarlama anlayışıinsanlarıtüketim
davranışlarıaçısından benzer ve farklıgruplara ayırmayı, hedefe yönelmişpazarlamayı, müşteri tatminini ve satın almanın
tekrarlanmasınısağlayacak bütünleşik pazarlama mesajlarıgöndermeyi esas alır. Modernizm sonrasıveya ötesi olarak
anlamlandırılan postmodernizm ve modernizm arasında kavramsal olarak zıtlıklar bulunmaktadır.
20. yüzyılın sonlarında, üretim tabanının bilgi teknolojilerine dayanmasıyla modern toplum da modern sonrasıaşamaya
gelmiştir. Yeni ekonomi olarak da adlandırılan ve Internet kullanımınımerkeze alan bu yeni yönetim dünyası(e-ticaret, e-iş, edevlet), aslında eski ve yeniyi bir arada yürüten bir geçişdönemini temsil etmektedir. Bu dönem, kültür, iletişim ve sanat gibi üst
yapıkurumlarınıda etkileyerek postmodern dünyanın doğuşunu hızlandırmıştır. Pazarlama alanıda; ekonomi, psikoloji, sosyoloji,
sosyal psikoloji, politik, kültürel ve yasal yaşamdan son derece etkilenen bir çerçevede konumlandığından postmodern kültür,
pazarlamanın da yapısını, dokusunu, yöntem ve stratejilerini etkilemiştir.
Günümüz işletmeleri açısından pazarlamanın öneminin bu denli artması, işletmeleri rekabette farklıpazarlama yöntemleri
kullanmaya itmektedir. Bu çalışma da, farklı şirket örnekleri üzerinden postmodern pazarlama trendleri incelenmişve durum
analizi yapılmıştır.
Anahtar Kelimeler
Postmodern Pazarlama, Pazarlama Trendleri, Pazarlama İletişimi
Tam Metin:
PDFRefback'ler
- Şu halde refbacks yoktur.
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.