TİPOGRAFİK TASARIMDA RENGİN OKUNURLUĞA ETKİSİ KONUSUNDA ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Mustafa Kınık, Mahmut Sami Öztürk

Öz


Çağımızda iletişim kurmak için birçok iletişim dili ve farklı iletişim teknikleri geliştirilmiştir ve bu dillerin sayısı her geçen gün biraz daha artmaktadır. Bu farklı teknikleri anlamak, algılamak ve yararlanmak için ise bu tekniklere uygun olan dili bilmek yani yeni okuryazarlık becerileri edinmek gerekmektedir. Bu yeni becerileri görsel okuryazarlık başta olmak üzere teknoloji okuryazarlığı, bilgisayar okuryazarlığı, medya okuryazarlığı olarak örneklendirilebilir.

Görsel bir iletişim dalı olan grafik tasarımın birinci işlevi; bir mesajı iletmek, bir ürün ya da hizmeti tanıtmaktır. Daha geniş bir ifadeyle sanatçının elinden özgün biçimlendirmeyle çıkan eserin, bilgi iletmek, basılmak, kitle iletişim araçlarını kullanarak yayamak amacıyla hazırlanan; tüm görsel elemanlar ve bunların düzenlemeleriyle ilgili tasarımları kapsar.

Tasarım tüm sanatsal etkinliklerin, hatta insan etkinliklerinin içinde yer alan bir olgudur. Planlı bir yapıya ve kurallara sahiptir. Dolayısıyla tasarımın grafiksel olması ya da grafik tasarım olması; tasarım kurallarının grafik alanına uygulanmasıdır. Tasarım;  bir model, kalıp ya da süsleme yapmak değildir. Bir tasarım kendi içinde bir yapıya ve bu yapı arkasında bir planlamaya sahip bulunmaktadır. Tasarım, getirileri ve hedef kitle analizleri göz önünde bulundurularak planlanır ve uygulanır.

Rengin tüketici üzerindeki etkisi ve renk psikolojisi uzun yıllar boyunca bilim insanları tarafından araştırılmış ve birçok farklı sonuca ulaşılmıştır. Yapılan araştırmalar; yaş, cinsiyet, içinde yaşanılan toplum, sosyo-ekonomik düzey, politik görüş, siyasi yönelim gibi birçok farklı etkinin insanların renk tercihlerini ve piyasa yönelimlerini etkilediğini göstermiştir.

Bu araştırma yükseköğretim düzeyinde sanat eğitimi alan öğrencilerin, renklerin tasarımın okunurluğuna etkisi üzerine düşüncelerini araştırmak amacıyla hazırlanmıştır.

Anahtar Kelimeler


Tipografik Tasarım; Renk; Okunurluk; Grafik

Tam Metin:

PDF

Referanslar


Akçadoğan, I, İ. (2006). Temel Sanat Eğitimi ve Dijital Ortam, İstanbul: Epsilon Yayınları.

Becer, E. (1997). İletişim ve Grafik Tasarım, İstanbul: Dost Kitabevi Yayınları.

Braun C., Mine P.B., Silver N.C. (1995). “The Influence Of Colour On Warning Label Perceptions”. International Journal of Industrial Ergonomics,15/3: 179.

Kanat, A. (2003). Renk ve Duyu Psikolojisi, İzmir: İlya Yayınevi.

Kınık, M. (2015). Grafik Tasarım Tarih & Teknoloji, (2. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi Yayınları.

Pearson, R., Van Schaik, P. (2003). “The Effect Of Spatial Layout Of And Link Colour In Web Pages On Performance In A Visual Search Task And An Interactive Search Task”. International Journal of Human - Computer Studies, 59/3: 327.

Parramon, J. M. (1994). Resimde Renk ve Uygulanışı, (Çev: E. Erduran), İstanbul: Remzi Kitabevi.

Per, M. (2012). “Renk Teorisine Tarihsel Bir Bakış”. Yedi Sanat Tasarım ve Bilim Dergisi, Sayı: 8, s:17-26.

Polat, H. H. (2012). “Renk Teorisi ve Temel Yanılgılar”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 28, s. 165-173.

Sarıkavak, N. K. (2004). Çağdaş Tipografinin Temelleri, Ankara: Seçkin Yayınları.

Uzuner, E. (2014). “Renklerin Ürün Kimliğine Etkisi ve Çözümleri”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Arel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Grafik Tasarımı Ana Sanat Dalı.


Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.