Sigara Bırakma Girişiminde Sigara KarşıtıKampanyanın Rolü

Duygu AYDIN, Kamile MARAKOĞLU

Öz


Bu çalışmada, sigara içen ve sigara bırakma girişiminde bulunarak Selçuk Üniversitesi Selçuklu Tıp Fakültesi Hastanesi Aile
Hekimliği bünyesinde faaliyet gösteren sigara bıraktırma polikliniğine başvuran kişilerin bu girişimlerinde T.C. Sağlık Bakanlığı
tarafından yürütülen ‘Dumansız Hava Sahası’ kampanyasının (kampanya kapsamındaki sigara karşıtıçeşitli reklamlar, kapalı
alanlarda sigara içme yasağı, sigara bıraktırma polikliniklerinin çalışmalarıvb.) rolü sorgulanmıştır. İnsan ve toplum sağlığıüzerinde
önemli düzeyde olumsuz etkileri bulunan sigara içiciliğinin sonlandırılmasıdüşüncesinde hangi faktörlerin ne düzeyde etkili
olduğunun bilinmesinin bu sorunun çözümüne katkısağlayacağıdüşüncesi bu çalışmanın hareket noktasınıoluşturmaktadır. Bu
çalışmanın amacı, sigara bırakma girişiminde bulunan kişilerin bu girişimlerinde T.C. Sağlık Bakanlığıtarafından yürütülen
Dumansız Hava Sahasıkampanyasının etkinliğini sorgulamak ve sigara bırakma girişiminde etkili olan faktörlerin neler olduğunu
ortaya koymaktır.
Çalışmanın yöntemi kesitsel araştırma yöntemidir. Anket tekniğiyle verilerin toplandığıaraştırmada Selçuk Üniversitesi
Selçuklu Tıp Fakültesi Hastanesi Aile Hekimliği bünyesinde faaliyet gösteren sigara bıraktırma merkezine gelen hastaların (206
hasta) sigara karşıtıkampanyayıhatırlama düzeyleri, sigara içme davranışına yönelik tutumlarıve sigara bırakma girişimlerinde rol
oynayan kampanya faktörlerinin etkinliği sorgulanmıştır.
Çalışmada elde edilen bulgulara gore, Dumansız Hava Sahasıkampanyasının katılımcılar tarafından hatırlanma düzeyinin
yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Katılımcılar, kampanyanın reklam mesajlarına en fazla hangi mecrada maruz kaldığı
sorulduğunda çoğunlukla televizyon mecrasında maruz kaldıklarınıbelirtmişlerdir. Katılımcıların sigara içme davranışına yönelik
ifadelerinin olumsuz olduğu görülmüştür. Katılımcılar, sigara içmenin sağlığa zararlıolduğunu düşünmekte ve sigara içme
davranışlarında aile, arkadaşvb. çevresel faktörlerin etkili olduğunu belirtmektedir Çalışmada sigara bırakma girişiminde bulunarak Selçuk Üniversitesi Selçuklu Tıp Fakültesi Hastanesi Sigara Bıraktırma
Polikliniği’ne başvuran hastaların sigara bırakma girişimlerinde iki faktörün etkili olduğu tesbit edilmiştir. Bu faktörler: ‘’kampanya
faktörü’’ ve ‘’çevre - sağlık faktörü’’dür. Katılımcıların sigara bırakma girişimlerinde en etkili faktör olduğu ortaya konulan
kampanya faktörü reklamlar, televizyon programları, kapalıalanlarda sigara içme yasağıve sigara bıraktırma polikliniğinin
çalışmalarıgibi bütünsel uygulamalarıiçermektedir.


Anahtar Kelimeler


Sigara karşıtıkampanya, reklamcılık, sağlık iletişimi

Tam Metin:

PDF

Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.