Çeşme İlçesi’nin Temel Pazarlama Kararlarında Kişisel Özelliklerin Etkisinin Belirlenmesi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma

Nükhet Adalet Akpulat

Öz


ÖZ

                Endüstri devriminden sonra, turizm sektörü hızla büyüyen sektörlerden bir tanesi olmuş, pek çok ülkede ekonomik büyümenin ana unsuru olarak ön plana çıkmıştır. Dış ödemeler dengesindeki açıkların kapatılması, istihdam yaratması, devlet gelirlerini arttırması sağladığı faydaların en başında gelmekte ve bu faydalar ülkelerin turizm pazarında yer alma yarışını hızlandırmaktadır. Bir turistik destinasyonun sahip olduğu arz kaynakları ne kadar zengin olursa olsun, turizm çalışmalarında başarılı olabilmesi için pazarlama alanında doğru kararları alması gereklidir. Pazarlamanın temel karar alanlarından biri pazarlama karması elemanlarıdır. Pazarlama karması, yönetimin satışları etkilemek için kullanabileceği araçlar topluluğu olarak tanımlanabilir. Pazarlama karması elemanları zaman içerisinde değişiklik göstermiş sonuçta; ürün, fiyat, dağıtım ve tutundurma pazarlama karması elemanları olarak belirlenmiştir. Ancak endüstriyel ürün pazarlamasının hizmet pazarlamasından farklılıkları bulunmaktadır. Turizm pazarlamasında; ürünün soyut olması, denenmeden satın alınması, tüketicinin ürünün üretildiği yere gelmek zorunda olması gibi özellikleri bulunmaktadır. Bunlardan dolayı Morrison tarafından; Ortak çalışma (partnership), programlama (programming), birey/insan (people), paketleme (packaging) eklenerek turizm pazarlaması karması oluşturulmuştur. Turizm destinasyonu ya da turizm işletmesinin pazarlama karması ile ilgili doğru kararlar vermesi başarıya götüren yolda belirleyicidir dememiz mümkündür. Hedef pazar seçimi de pazarlamanın temel karar alanlarından biridir. Turistik destinasyon ya da işletmenin hizmetlerini yönlendireceği kitle hedef pazar olarak isimlendirilir. Pazarlama karmasının hedef pazarın beklentileri doğrultusunda hazırlanması, o destinasyon ya da işletmenin başarılı olması için gereklidir. Bölgeye özgünlük ve yöresel ürün sunumu da pazarlamada önemli karar noktalarındandır. Küresel turizm pazarında farklılaşmak ve talep yaratmak için bu iki konuda verilen kararların doğru olması gerekmektedir.

         Çeşme ilçesi, Türkiye’de turizmin ilk olarak gelişmeye başladığı ilçelerden bir tanesidir. İlçede deniz, güneş ve kuma dayanan klasik turizm, termal turizm, rüzgar sörfü turizmi, kongre turizmi, yat turizmi başta olmak üzere farklı turizm çeşitleri bulunmaktadır. İlçe önemli bir turizm destinasyonudur ve yıllar içersinde gelişmeye devam etmektedir.

Bu çalışmanın amacı, Çeşme İlçesi’nin temel pazarlama kararlarında kişisel özelliklerin etkisinin belirlenmesidir. Araştırmada Çeşme’nin Pazarlanmasında Temel Faktörler Ölçeği (Akpulat, 2012) kullanılmıştır. Araştırma evreni olarak Çeşme Turizm ve Otelcilik Yüksekokulu öğrencileri seçilmiş ve ölçek 283 kişiye uygulanmıştır. Araştırma sonucunda; ilçede yaşanan sürenin kararlara etki ettiği ortaya çıkarılmıştır. Örneklem grubu geleceğin turizm yöneticileridir ve ilçede yaşamaktadırlar. Bu nedenle araştırma sonuçları yeni çalışmalara ve alınacak kararlara ışık tutmaktadır.


Tam Metin:

PDF

Referanslar


-Akpulat, N. A. (2012). “Destinasyon pazarlaması ve Çeşme örneği”, Yayınlanmamış doktora tezi, Ege .Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilimdalı, İzmir..

Akyurt, H. (2008). “Turizm bölgesine yönelik talebi etkileyen faktörlerden imaj ve Çeşme örneği”, Yayınlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Anabilimdalı, İzmir.

Bayer, R. U. (2014). Çevrimiçi otel değerlendirme yorumlarına ait içeriklerin otel tercihindeki önemi: Çeşme'deki yerli turistler üzerine bir araştırma, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, .Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.

Bilge, A.ve Göksu, N. Tüketici Davranışları, Ankara:Gazi Kitabevi, 2010.

Büyüköztürk, Ş. Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı,12. basım Ankara: Pegem yayınları. 2010.

Çağlar, K. Ö. Türkiye maden suları ve kaplıcaları. Maden Tetkik Arama EnstitüsüYayınları, Seri B, no. 11: s.791 , Ankara, 1947.

Çeşme Belediyesi Verileri, 2015.

Çeşme Esnaf ve Sanatkarlar Odası Verileri, 2015.

Çeşme Kaymakamlığı Verileri, 2015

Çeşme Turizm Danışma Müdürlüğü Verileri, 2015.

Finkelstein,S. ve Hambrick D.C. Strategic Leadership Top Executives and Their Effects on Organizations, West Publishing: St.Paul, MN, 1996.

Güriperk, E. (2013). Turizm destinasyonlarının rekabet gücünün artırılmasında stratejik .destinasyon yönetimi: Çeşme Alaçatı destinasyonu üzerine bir uygulama,.Yayınlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Anabilimdalı, İzmir.

Hitt, M.A. ve Tylerr B.B. (1991). “Strategic Decision Models: Integrating Different Perspectives. Trategic Management Journal”. 12. s.327-351.

http://haber.star.com.tr/ege/cesme-kruvaziyer-turizmi-icin-tanitim-istiyor/haber-972558, E.T.:27.11.2014

http://www.cesme.gen.tr/ArticleDetail.aspx?artId=40-YaşarAksoy, 09.05.2005, E.T.:06.05.2009.

http://www.mavibayrak.org.tr/tr/plajListesi.aspx?il_refno=35 E.T.28.01.2015

Kaygalak, S., Usta, Ö. ve E. Günlü (2013). “Mardin’de Turizm Gelişimi İle Otantik Olgusu Arasındaki İlişkinin Sosyolojik Açıdan Değerlendirilmesi” Anatolia:Turizm Araştırmaları Dergisi, 24 (2): s.237-249.

Priem, R.L..(1990). “Top Management team group factors, consenssus and firm performance”. .Strategic Management Journal. 11(6), s.469-478.

Sekaran, U. Research methods for bussiness: a skill building approach, second edition, New York: John Wileyand sons,ınc. 1992.


Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.