ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: ANADOLU ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

İrem Erdem Aydın

Öz


Özellikle geçtiğimiz yirmi yıl çok büyük teknolojik gelişmelere ve günlük hayatımıza olan yansımalarına şahitlik etmektedir. Uzmanlar yeni neslin iletişim alışkanlıklarının bilinmesinin, gelecekte onların nasıl iletişim kuracakları hakkında öngörüde bulunmamıza yardımcı olacağı konusunda hemfikirdir. Bu çalışmada da, teknoloji ve birey arasında yoğunlaşan ilişkiden yola çıkılarak, genç nüfusun internet ve sosyal medyayı kullanım alışkanlıkları belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışmanın genel amacı, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıklarını belirlemeye yöneliktir. Öğrencilerin sosyal medya kullanım alışkanlıklarını belirleyebilmek için sosyal ağlara karşı tutumları ve kullanım alışkanlıkları sorgulanmıştır. Bu genel amaç çerçevesinde öğrencilerin iletişim kurmak için tercih ettikleri ortamların, internet araçlarını kullanma durumlarının ve interneti kullanma sıklıklarının cinsiyete göre anlamlı bir farklılığının olup olmadığı araştırılmıştır. Öğrencilere uygulanan anket çevrimiçi ortamda, Nisan-Mayıs 2015 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya ülkemizin farklı illerinden gönüllü olarak 4000’den fazla öğrenci katılmıştır. Çevrimiçi ortam üzerinden yayımlanan anket  iki bölümden oluşmuştur. Birinci bölümde öğrencilerin yaş ve cinsiyet gibi demografik bilgileri ile öğrencilerin internet kullanım bilgilerine, ikinci bölümde ise sosyal medya kullanım alışkanlıklarına yönelik bilgilere ulaşılmaya çalışılmıştır. Bu genel çerçevede öncelikle öğrenenlerin interneti kullanma durumları yaş, cinsiyet değişkenleri bağlamında tartışılmıştır. Daha sonra katılımcıların interneti kullanma durumları ve interneti kullanma sıklıklarına ilişkin veriler değerlendirilmiştir. Ardından öğrenenlerin arkadaşlarıyla iletişim kurmak için hangi ortamı tercih ettikleri, sosyal ağ araçlarını kullanma konusunda yeterliklerini nasıl değerlendirdikleri ve son olarak sosyal ağ araçlarını kullanma amaçları tartışılmıştır.  İnternet kullanımını kullanıcıların yaş ortalaması açısından değerlendirdiğimizde, büyük bir çoğunluğun 16-24 yaş aralığında olduğu görülmüştür. Öte yandan kullanıcıların internet kullanım sıklıklarının hergün beş-altı saat aralığında yoğunlaştığı görülmüş ve internet kullanım sıklıkları ile sosyal ağ araçlarının kullanımı arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Araştırma sonuçlarına göre katılımcıların arkadaşlarıyla iletişim kurmak için büyük ölçüde telefonu tercih ettikleri görülmektedir. Bunun yanında katılımcıların interneti kullanımı konusunda kendilerine ilişkin yaptıkları değerlendirmede, gerek kadınların gerekse erkeklerin kendilerini oldukça yeterli buldukları görülmüştür. En çok kullanmayı tercih ettikleri sosyal ağ aracının da facebook olduğunu dile getirmişlerdir. Diğer yandan katılımcılar sosyal medya araçlarından; second life, pinterest, flicker gibi uygulamaları büyük bir oranla kullanmadıklarını vurgulamışlardır. Son olarak da katılımcıların sosyal ağları hangi amaçla kullandıklarını belirlemeye çalışılmıştır. Bu değerlendirmede de hem kadın hem de erkek öğrencilerin sosyal ağlara girme nedenlerinin başında arkadaşlarıyla iletişim kurma isteklerinin olduğu görülmüştür.


Anahtar Kelimeler


Sosyal medya, sosyal medya araçları, Web 2.0

Tam Metin:

PDF

Referanslar


KAYNAKÇA

Akyazı, E., & Ünal, A. T. (2013). “İletişim Fakültesi Öğrencilerinin Amaç, Benimseme, Yalnızlık Düzeyi İlişkisi Bağlamında Sosyal Ağları Kullanımı”, Global Media Journal Turkish Edition, Sayı 6, Cilt 3 sf 1-24.

Ajjan, H., & Hartshorne, R. (2008). “Investigating faculty decisions to adopt Web 2.0 technologies: Theory and empirical tests”, The Internet and Higher Education, 11(2), 71-80.

Balcı, Ş., Gölcü, A. A & Öcalan, M. E. (2013). “Üniversite Öğrencileri Arasında İnternet Kullanım Örüntüleri”, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 7 (4), 5-22.

Balcı, Ş. & Gülnar, B. (2009). “Üniversite Öğrencileri Arasında İnternet Bağımlılığı ve İnternet Bağımlılarının Profili”, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 6 (1), , 5-22.

Balcı, Ş., & Ayhan, B. (2007). “Üniversite Öğrencilerinin İnternet Kullanım ve Doyumları Üzerine Bir Saha Araştırması”, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 5 (1), 174-197.

Binark, M., (Der.) (2014) Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

comSCORE (2015), comScore, Inc. Reports Fourth Quarter and Full Year 2015 Result

BTK (2014), Bilgi Teknolojikeri ve İletişimi Kurumu, www.btk.gov.tr

Dholakia, U. M., & Bagozzi, R. P.,& Lisa, K. P. (2004). “A social influence model of consumer participation in network – an small-group-based virtual commmunities”, Internet Journal of Research Marketing 21, 241-263.

Govani, T., Pashley H.(2006). “Student Awareness of the Privacy Implications When Using Facebook”, (İnternet) Alınan Yer: http://lorrie.cranor.org/courses/fa05/tubzhlp.pdf, (Erişim tarihi:10 Mart 2007).

Ellison N., & Steinfield C.,& Lampe C. (2006). Spatially Bounded Online Social Networks and Social Capital: The Role of Facebook .(İnternet) AlınanYer:http://www.msu.edu/~nellison/Facebook_ICA_2006.pdf (Erişim tarihi:10 Mart 2007).

FikriMühim (2015), Türkiye’nin İnternet Kullanım Alışkanlıkları Araştırması https://www.fikrimuhim.com/

Fischer, E.,& Reuber, A.R.(2011), “Social interaction via new social media: (How) can interactions on Twitter affect effectual thinking and behavior? Journal of Business Venturing”, Volume 26, Issue 1, January 2011, Pages 1-18.

Gülnar, B., & Balcı, Ş. (2011). Yeni Medya ve Kültürleşen Toplum, LiteraTürk Yayınları, Konya.

Günüç, S.(2009). “Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin İnternet Bağımlılık Düzeylerinin İncelenmesi”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi Güz-2014 Cilt Sayı:51 (150-167).

Grant, N. (2008). “On the Usage of Social Networking Software Technologies in Distance Learning Education”, Paper presented at the Society for Information Technology and Teacher Education International Conference 2008, Las Vegas, NV.

Hazar, M. (2011). “Sosyal Medya Bağımlılığı- Bir Alan Çalışması”, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı 32.

Hytten, K.J. (2010). “Facebook’s contribution to educationally purposeful activities and college student engagement”, Unpublished PhD Thesis, The University of Vermont, Burlington.

İşman, A.,& Gürgün, S.(2008). “Özel Okullarda Öğrenim Gören İlköğretim Öğrencilerinin İnternete Yönelik Tutum ve Düşünceleri”,(Acarkent Doğa Koleji Örneği). VIII. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.

Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi (Research metods). Ankara: Nobel Yayın

Lockyer, L., & Patterson, J. (2008). “Integrating social networking technologies in education: A case study of a formal learning environment”, Paper presented at the Advanced Learning Technologies. ICALT '08. Eighth IEEE International Conference.

Matney, M. & Borland K. (2009). “Facebook, blogs, tweets: How staff and units can use social networking to enhance student learning”, Presentation at the annual meeting of the National Association for Student Personnel Administrators, Seattle, WA.

Mazman, S.G., & Usluel, Y.K. (2009). “The usage of social networks in educational context”. International Journal of Behavioral, Cognitive, Educational and Psychological Sciences, 1(4). 224-228.

Mazman, G. (2009). “Sosyal ağların benimsenme süreci ve eğitsel bağlamda kullanımı”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

Ofcom. (2008). “Social networking: A quantitative and qualitative research report into attitudes, behaviours and use”, Retrieved from http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/media- literacy/report1.pdf.

Otrar, M., & Argın, F. S. (2014). “Öğrencilerin Sosyal Medyaya İlişkin Tutumlarının Kullanım Alışkanlıkları Bağlamında İncelenmesi”, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Cilt:3 Sayı:3.

Siann, G., Macleod, H., Glissov, P. & Durndell, A. (1990). “The effect of computer use on gender differences in attitudes to computers”, Computers and Education, 14(2), 183-191.

PewResearchCenter (2015), Pew Research Center’s Internet & American Life Project. www.pewinternet.org/topics

Schroeder, A., Minocha S., & Schneider C. (2010). “The strengths, weaknesses, opportunities, and threats of using social software in higher and further education teaching and learning”. Journal of Computer Assisted Learning 26, 159– 174. forthcoming.

Stutzman, F. (2006). An evaluation of identity-sharing behavior in social network communities. Paper presented at the iDMAa and IMS Code Conference, Oxford, Ohio.

Tektaş, N. (2014). “Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Ağları Kullanımlarına Yönelik Bir Araştırma”, Tarih Okulu Dergisi. Cilt:2014 Sayı XVII.

TUİK (2015), Türkiye İstatistik Kurumu Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Raporu, www.tuik.gov.tr/

Tuncer, S. (2013). Sosyal Medyanın Gelişimi. Zeynep Özata(Edit.). Sosyal Medya. Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir. ss. 2-25.

Ünal, A. (2012). “A Study on Characteristics of Internet Use of CEIT Students and Their Preferences”, AJIT-e: Academic Journal of Information Technology, 3(6), 22-41.

We Are Social (2015), we-are-social-2015-trendleri-raporu-turkiye, webrazzi.com/2015/01/21/

Vural, Z. B.A. & Bat M., (2010). “Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya:Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma”, Journal of Yaşar University, 20(5), 3348-3382.


Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.