Pazarlama Bilgi Sistemi - Muhasebe Bilgi Sistemi İlişkisine Stratejik Bir Yaklaşım: Stratejik Pazarlama Muhasebesi

Yunus CERAN, Muhammet BEZİRCİ

Öz


Küreselleşen dünyada rekabetin yönü ve şekli değişmişhızlı, uygun, güvenilir ve zamanında bilgi esaslıbir rekabet ortamı
hakim olmuştur. İşletmelerin böyle bir ortamda faaliyetlerini sürdürülebilmeleri faaliyete konu olan ürünlerin pazarlanması
sürecinden bunların kayıt altına alınmasısürecine kadar bilgi sistemlerinin etkin kullanımına bağlıdır. Bu bağlamda pazarlama bilgi
sistemi ile muhasebe bilgi sisteminin koordineli ve stratejik bir biçimde etkileşimi, işletmelerin muhasebe verilerinin, pazarlama
stratejilerinin belirlenmesindeki önemini ortaya çıkaracaktır. Bilginin stratejik bir rekabet aracıolduğu günümüzde stratejik
pazarlama kararlarının çeşitli kaynaklardan sağlanan doğru, geçerli ve güvenilir bilgilerle desteklenmesi gerekmektedir. Pazarlamada
gelecekteki faaliyetlerin planlanmasıve denetiminde işletmenin muhasebe bölümünden sağlanan bilgilerden yararlanılması
nedeniyle muhasebe bilgilerine gereksinim duyulmaktadır. Pazarlamada uygun, geçerli, güvenilir ve zamanlıolmayan yetersiz ve
eksik bilgiler stratejik olarak hatalıkararlar alınmasına yol açtığından pazarlama bilgi sisteminin, muhasebe bilgi sisteminin ürettiği
bilgilere ihtiyacıbulunmaktadır. Stratejik pazarlama kararlarının maliyet bilgileri temeline dayalıolarak alınabilmesi için pazarlama
yöneticilerinin ihtiyaç duyduğu özel bilgiler Stratejik Yönetim Muhasebesinden dolayısıyla pazarlama bilgi sistemi muhasebe bilgi
sistemi ilişkisi ve etkileşiminden ortaya çıkan Stratejik Pazarlama Muhasebesi tarafından sağlanmaktadır. Pazarlama ve
muhasebenin en önemli kesişme yeri fiyatlandırma (stratejik fiyat) ile ilgili kararlardır. Ancak, pazarlamada özellikle fiyatlama
kararlarına ilişkin sorunlardan en önemlisi maliyetleri yeterli ayrıntıda izleyememektir. Bu nedenle de işletme içinde etkinlik
belirlenememektedir. Fiyatlandırma konusundaki sorunlar işletme yöneticilerini, işletmelerinde mevcut pazarlama bilgi sistemi ile
muhasebe bilgi sistemini birleştirmeye, hem üretim ve hem de pazarlama maliyetlerini yeterli ayrıntıda elde etmeye zorlamaktadır.
Böylece fiyatlandırma kararlarıel yordamıile yapılmayacak, işletme hem iç pazarda ve hem de özellikle de dışpazarlarda uygun
fiyatlarla rekabet edilebilecek, işletmenin satışlarıve karlılığıartırılabilecektir. Bu durum göstermektedir ki, pazarlama bilgi sistemi
muhasebe bilgi sistemi ilişkisine stratejik bir yaklaşım sonucu ortaya çıkan Stratejik Pazarlama Muhasebesi işletmeler için küresel
rekabet ortamında işletmenin varlığının ve faaliyetlerinin sürekliliği için önemli bir araç haline gelmiştir.

Anahtar Kelimeler


Pazarlama Bilgi Sistemi, Muhasebe Bilgi Sistemi, Pazarlama Muhasebesi, Stratejik Yönetim Muhasebesi, Stratejik Pazarlama Muhasebesi

Tam Metin:

PDF

Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.