İş Amaçlı Havayolu Pazarında Hizmet Kalitesinin Servqual Modeli İle Ölçülmesi ve Türk Hava Yolları‘Busıness Class’ YolcularıÜzerine Bir Araştırma

Göksel ATAMAN, Nihal Karaltepe BEHRAM, Sedat EŞGİ

Öz


Algılanan hizmet kalitesinin, müşteri tatmin düzeyi vehizmetin yeniden müşterisi olma niyeti üzerindeki önemli etkisi; mevcut
ve potansiyel müşterilerin hizmet kalitesi beklentilerinin ve algılarının nasıl ölçülebileceği konusunu, hizmet sektöründe faaliyet
gösteren işletmelerinin en önemli kaygılarından birisi haline getirmiştir. Bu doğrultuda, hizmet sektörü içinde önemli bir ağırlığı
olan havayolu sektöründe de müşteri beklentilerinin ve algılanan hizmet performansının etkin bir şekilde analiz edilerek hizmet
kalitesinin ölçülebilmesi kritik önem taşımaktadır. Bu çerçevede bu araştırma; Türk Hava Yolları’nın işamaçlıhavayolu pazarında
sunduğu hizmet kalitesini SERVQUAL Modeli ile ölçmeyi; yolcuların algılarınıve beklentilerini Fiziksel Varlıklar, Güvenilirlik,
Karşılık Vermek, Güven ve Empati olarak belirlenen beşhizmet kalitesi boyutunda tespit etmeyi ve ihtiyaç duyulan boyutlar için
iyileştirme önerilerini belirlemeyi amaçlamaktadır.
Araştırma sonucunda elde edilen eşit ağırlıklıSERVQUAL skoru (-0.84) ve ağırlıklıSERVQUAL skoru (-0.17), negatif
olmasına rağmen; her iki skorun da “0” değerine yakın olmalarıgöz önüne alındığında, Türk Hava Yolları’nın beklentileri
karşılamaya oldukça yakın olduğu görülmektedir. SERVQUAL skorlarıboyutlar bazında değerlendirildiğinde; beşhizmet kalitesi
boyutu içinde algı– beklenti farkının en düşük (-0,65) olduğu boyutun; hizmet isletmesinin sahip olduğu tesisler, ekipman ve
teçhizat, donanım, personelin fiziksel özellikleri ve görünümü, hizmet sunumunda kullanılan araç-gereç ve diğer fiziksel donanımı
içeren Fiziksel Özelliklerboyutu olduğu tespit edilmiştir. Bu durum, Türk Hava Yolları’nın yolcuların beklentilerini karşılamaya en
yakın olduğu hizmet kalitesi boyutunun, fiziksel özellikler boyutu olduğunu göstermektedir.
Beşboyut içinde algı– beklenti farkının en yüksek (-1,04) olduğu boyutun ise; performansta tutarlılığıve güvenilirliği,
işletmenin söz konusu hizmeti ilk seferinde ve eksiksiz olarak yerine getirmesini ve verdiği taahhütlere sadık kalmasınıifade eden
Güvenilirlikboyutu olduğu tespit edilmiştir. Güvenilirlik boyutunun, tahsis edilen önem skorlarısıralamasında en yüksek değeri
almışolması, bir diğer ifade ile yolcuların en fazla önem verdikleri boyut olmasıdikkate alındığında Türk Hava Yolları’nın en fazla
iyileştirmeye ihtiyaç duyduğu hizmet kalitesi boyutununGüvenilirlik boyutu olduğunu söylemek mümkündür.

Anahtar Kelimeler


Hizmet Kalitesi, SERVQUAL Modeli, İş Amaçlı Havayolu Pazarı

Tam Metin:

PDF

Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.