360 DERECE PERFORMANS DEĞERLENDİRME VE GERİ BİLDİRİM SİSTEMİ

AKYAY UYGUR, Sevgi SÜMERLİ SARIGÜL

Öz


Yaklaşık son on yıl içerisinde performans değerleme literatürüne bakıldığında çok hızlı bir gelişim süreci geçirdiği ve birbirinden farklı performans değerleme yöntemlerinin hem özel hem de kamu kurumlarındaki kullanımının yaygınlaştığı görülmektedir. Bu çalışmada insan kaynakları uygulamalarının güncel ve tartışmalı konularından birisi olan 360 Derece Performans Değerlendirme Sistemi ayrıntılı olarak teorik olarak incelenmiş ve performans değerlendirme çalışmalarının işletmeler açısından önemi üzerinde durulmuştur. Bu doğrultuda sistem içerisindeki etkisine yer verilerek, özellikleri ve hangi alanlarda başarılı olduğu incelenmiştir. Daha sonra bu performans sisteminin getirdiği avantajlar ve oluşabilecek dezavantajlar ortaya konmuştur. 


Anahtar Kelimeler


Performans değerlendirme, 360 derece performans değerlendirme, geri bildirim.

Tam Metin:

PDF

Referanslar


Akal, Zuhal. İşletmelerde Performans Ölçüm ve Denetimi: Çok Yönlü Performans Göstergeleri (6. Basım), Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları No: 473. Ankara: Bizim Büro Basın Yayın Dağıtım. Eylül 2005.

Akdemir, Ali. İşletmeciliğin Temel Bilgileri, Bursa: Ekin Yayınları. 2009.

Arslan, Akın. (2002). “360 Derece Değerlendirme, Bireysel Performanstan Kurumsal Performansa Geçişte Etkili Bir Araç”, Kalder Forum, 2 (6), İstanbul, s. 11-19.

Barutçugil, İsmet. . Performans Yönetimi (2. Basım), İstanbul: Kariyer Yayıncılık. Ekim 2002.

Barutçugil, İsmet. Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi (1. Basım), İstanbul: Kariyer Yayıncılık. Mart 2004.

Bayram, L. (2006). “Geleneksel Performans Değerlendirme Yöntemlerine Yeni Bir Alternatif: 360 Derece Performans Değerlendirme”, Sayıştay Dergisi, Sayı: 62, s. 47-65.

Camgöz, M. ve Alperten, İ. N. (2006). “360 Derece Performans Değerlendirme ve Geri Bildirim: Bir Üniversite Mediko-Sosyal Merkezi Birim Amirlerinin Yönetsel Yetkinliklerinin Değerlendirilmesi Üzerine Pilot Uygulama Örneği”, Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 13(2), s. 191-212

Canıtez, A. B. ve Solmuş, T. (2000). “Performans Değerlendirmesi”, Türk Psikoloji Bülteni, Mart- Haziran, s. 16-17.

Edwards, M. R. (1996). “Improving Performance with 360-Degree Feedback”, Career Development International, 1(3), s. 5-8.

Edwards, M. R. and Ewen, A. J. (1996). “360- Degree Feedback: Royal Fail Or Holy Grail?”, Career Development Internetional, 1(3), s. 28-31.

Fındıkçı, İlhami. İnsan Kaynakları Yönetimi (3.Basım), İstanbul: Alfa Yayınları. 1999.

Fox, J. and Klein, C. (1996). “The 360-degree evaluation”. Public Management, 78, s. 20-25.

Gravan, T. N. , Morley, M. and Flynn, M. (1997). “360 Degree Feedback: Its Role In Employee Development”, Journal of Managemet Development, 46 (2), s. 134- 147.

Halachmi, A. (2005). “Performance Measurement is Only One Way of Managing Performance”, International Journal of Productivity and Performance Management, 54(7), s. 502-516.

Helvacı, A. (2002). “Performans Yönetimi Sürecinde Performans Değerlendirmenin Önemi”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35 (1-2), s. 155-169.

İlleez, A. A. ve Güner, M. (2006). “Personel Performans Değerlendirme ve 360 Derece Performans Değerlendirme Yöntemi”, Ege Üniversitesi Tekstil ve Konfeksiyon Araştırma Uygulama Merkezi Dergisi, 17(4), s. 325-327.

Kara, D. (2008). “Performans Değerlendirme Yöntemi Olarak 360 Derece Geribildirim Sürecinin Orta Kademe Yöneticilerin İş Başarısına Olan Etkisi: 5 Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Uygulama”, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Eğitimi Anabilim Dalı Doktora Tezi, Ankara.

Kara, D. (2009). “Uygulanan Performans Değerlendirme Yöntemlerinin Yöneticilerin Ulaşmak İstedikleri Amaca Etkisi”, İşletme Araştırmaları Dergisi, 1(1), s. 53-64.

Kantos, Z. E. (2013). “Performans Değerlendirme Süreci ve 360 Derece Geri Bildirim Sistemi”, Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 12 (23), s. 59-76.

Kaynak, R ve Bülbül, M. (2008). “360 Derece Geri Bildirim Sisteminde Değerlendirme Farklılıkları”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 13 (1), s. 269-292.

Kluger, A. N. ve DeNisi, A. (1996). “The Effects of Feedback İnterventions on Performance: A Historical Review, A Meta- Analysis and A Preliminary Feedback İntervention Theory”, Psychological Bulletin, 119, s. 254-284.

Ludeman, K. (2000). “How To Conduct Self Directed 360”, Training and Development, 54 (7), s. 44-47.

Öztürk, Ümit. Performans Yönetimi, İstanbul: Alfa Yayınları. Ekim 2009.

Palmer, Margaret J. Performans Değerlendirmeleri, Çeviren: Doğan Şahiner, İstanbul: Rota Yayın Yapım Tanıtım. 1993.

Palmer, M. and Winters, K. İnsan Kaynakları, Çeviren: Doğan Şahiner. İstanbul: Rota Yayın Yapım Tanıtım. 1993.

Peters, C. (2000). “Designing a 360(Degree) Feedback System to Improve Employee Performance”, HR Focus, 77 (9), s. 7-10.

Pocket Mentor. Performans Değerlendirmesi, Çeviren: Melis İnan. Harward Business Scholl Press, İstanbul: Optimist Yayınları. Eylül 2009.

Sabuncuoğlu, Zeyyat. İnsan Kaynakları Yönetimi, Bursa: Alfa Aktuel Basım Yayın Dağıtım. 2005.

Wimer, S. and Nowack, K. M. (1998). “13 Common Mistakes Using 360 Degree Feedback”, Industrial Management, 52(5), s. 69-78.

T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğü. (2007). “Eğitimde Kalite Ödülü El Kitabı”. Ankara, s. 1-161.

Trahant, B., Warner, B. W. and Koonce, R. (1997). “Twelve Principles of Organizational Transformation”, Management Review, 86 (8), s. 17-21.

Turgut, H. (2001). “Geleneksel Performans Değerleme Yöntemlerine Yeni Bir Alternatif: 360 Derece Performans Değerleme Yöntemi”, Sayıştay Dergisi, 42 (7-9), s. 56-68.

Uğurlu, O. (2007). “360 Derece Geri Bildirim Sistemi”, Paradoks, Ekonomi, Sosyoloji ve Politika Dergisi, 3 (1), s. 1-11.

Uyargil, Cavide. İşletmelerde Performans Yönetimi Sistemi, İstanbul: Arıkan Basım Yayım Dağıtım. Ocak 2008.

Vinson, M. N. (1996). “The Pros and Cos of 360-Degree Feedback: Making it work”, Training and Development, 50 (4), s. 11-12.

Yenice, E. (2006). “Kamu Kesiminde Performans Ölçümü ve Bütçe İlişkisi”, Sayıştay Dergisi, Sayı 61, s. 57-68.

Yılmaz, K. (2005). “Performans Değerlendirme Sürecinde 360 Derece Geribildirim Sistemi”, Milli Prodüktivite Merkezi Yayını, Verimlilik Dergisi, 1, s. 27-44.

İnternet kaynakları

Aytaç, Aygül. (2003). “360 Derece Performans Değerlendirme”. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 4 (41),

< http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/sayi41/aytac.htm> , [Erişim tarihi: 13.11.2014].

Lassiter, David. 1997. “A User's Guide to 360° Feedback”, CBODN ChannelMarker, Available at

, [Erişim tarihi: 17.12.2014].

Marcie, Levine. 2003. ”Seven Tips to Help You Create and Administer Successful 360° Feedback Surveys”, Survey Connect, Inc. Available at

, [Erişim tarihi: 11.01.2015].


Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.