Türkiye’de Halkla İlişkiler Lisans Eğitimi Üzerine Bir Değerlendirme

Başak SOLMAZ, Aynur ARSLAN, B.Oğuz AYDIN, Özlem DUĞAN

Öz


Halkla ilişkilerin kamu ve özel sektörde giderek önemli hale gelmesiyle halkla ilişkiler eğitimi sorgulanmaya başlamış, eğitim
programıve içeriği hakkında ulusal ve uluslararasıbirçok dernek, akademisyen ve uygulayıcıgörüşbildirmişancak halen bir uzlaşıya
varılamamıştır.
Devlet ve vakıf üniversitelerinde eğitimi devam eden 31 halkla ilişkiler bölümü vardır. Bunların 14’ü İstanbul’daki çeşitli
üniversite kurumlarındadır. Bu veri alanın sektörle işbirliğini açıklamak için anlamlıbulunmuştur. Uygulama birimlerinin devlet
üniversitelerinde sayıca fazla olması, vakıf üniversitelerinin sektöre yakınlığınedeniyle uygulamalarınıburada yapmalarıyla
açıklanabilir. Lisansüstü programlar alana akademisyen yetiştirilmesi açısından önemlidir. Türkiye’de halka ilişkiler dalında 18 adet
yüksek lisans ve 9 adet doktora programıvardır.18 devlet üniversitesinin sadece 7 adedinde profesör düzeyinde akademik personel
olduğu görülmektedir. Vakıf üniversitelerinin 12 tanesinde profesör olmasına rağmen bu kadroların çoğu yarızamanlıçalışmaktadır.
Bu çalışmayla Türkiye’deki halkla ilişkiler lisans eğitimi hakkında genel bir değerlendirme yapılmasıamaçlanmıştır. Çalışma,
alana ilişkin toplu bir veri sağlamasıbakımından önemlidir. Araştırma kapsamında halkla ilişkiler bölümü olan 31 devlet ve vakıf
üniversitesinin web sayfaları01.10.2011- 15.12.2011 tarihleri arasında incelenmiştir Çalışmanın web siteleri üzerinden yapılmasıve
bazıbölümlerin bilgilerine ulaşılamamasıçalışmanın sınırlılığıdır. Araştırmada bölümlerin; kurulduklarıbölgeler, yüksek lisans ve
doktora programları, uygulama atölyeleri, eğitim kadrolarıve lisans programlarının müfredatlarında zorunlu/seçmeli,
teori/uygulama dersleri incelenmiştir.
Çalışmamızda halkla ilişkiler lisans bölümlerinde zorunlu derslerin seçmeli derslere göre daha fazla olduğu görülmüştür. Lisans
eğitimi boyunca bir öğrencinin almasıgereken seçmeli ders sayısı, devlet üniversitelerinde vakıf üniversitelerinden daha fazladır.
Formasyon derslerinin devlet üniversitelerinde ağırlıklıolduğu, vakıf üniversitelerinde ise sektöre yönelik ve piyasanın talep ettiği
derslerin ağırlıklıolduğu görülmektedir. Anadolu, Ankara, Ege ve Selçuk üniversitelerinde formasyon derslerinin halen önemli
olduğu tespit edilmiştir. Teorik ve uygulama derslerinin oranlarına bakıldığında aralarında bir denge olmadığıgörülmüştür.
Araştırma sonunda; iletişim fakültesi kurulmasına bazıkriterler getirilmesi, kadro ve teknik alt yapıtamamlanmadan bu bölümün
açılmasına izin verilmemesi, dersiçeriklerinin halkla ilişkilerin çok yönlü olduğu göz önünde bulundurularak zenginleştirilmesi
önerilmiştir

Anahtar Kelimeler


Halkla İlişkiler, Halkla İlişkiler Eğitimi, Türkiye’ de Halkla İlişkiler Lisans Eğitimi.

Tam Metin:

PDF

Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.