HALKLA İLİŞKİLER EĞİTİMİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME: SELÇUK ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİNİN GÖZÜNDEN HALKLA İLİŞKİLER EĞİTİMİ

Başak Solmaz, Bahar Urhan Torun, Havva Nur Tarakcı, Öznur Yüksek

Öz


Halkla ilişkiler artan stratejik önemi nedeniyle kurumların, bulundukları sektörde var olabilmek, fark yaratabilmek, hedef kitleleriyle uyum sağlayıp onların desteğini kazanabilmek adına önem verdikleri bir alandır. Bu alanda başarılı olabilmenin yolu ister özel ister kamu kuruluşu olsun, çevreyle sağlıklı ve başarılı iletişim kurmaktan geçmektedir. Bunun için de kurumların halkla ilişkiler çalışmalarını sıradan kişiler değil, bu alanda gerçekten iyi eğitim almış, deneyim sahibi kişilerle yürütmeleri gerekmektedir. İşte bu noktada, halkla ilişkiler eğitiminin gerekliliği ortaya çıkmakta, bu alanda verilecek eğitimin en iyi şekilde gerçekleştirilmesi konusu ön plana çıkmaktadır. Halkla ilişkiler alanında verilecek iyi bir eğitim, sektöre donanımlı, kaliteli bireylerin kazandırılması için gereklidir. İyi eğitim, halkla ilişkiler mesleğini başarıya götürürken, halkla ilişkiler alanının ve dolayısıyla iletişim sektörünün gelişimine katkı sağlayacaktır.

Bu çalışmada halkla ilişkiler eğitimi ile ilgili genel bir değerlendirme yapılmış, ardından da Selçuk Üniversitesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü öğrencilerine yönelik bir saha araştırması gerçekleştirilmiştir. Bu saha araştırması ile öğrencilerin halkla ilişkiler eğitimine dair bakış açıları ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Halkla ilişkiler eğitimine dair genel değerlendirmenin öğrencilerin bu eğitime yönelik değerlendirmeleriyle ne derece örtüştüğü ve ayrıldığı da incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; genel olarak öğrencilerin okudukları bölümü bilinçli (%74.3) seçtikleri, bu bölümü okumaya karar verme sürecinde kendilerinin karar aldığı (%67,5) ve % 48,8’inin yeniden seçme sansı olsa yine aynı bölümü seçeceği sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin staj yapma oranlarında (%27,5) ve öğrencilerin aldıkları eğitimle sektör bağlantısının kurulmasında (%17) yetersizlikler görülmüştür. Öğrencilerin okudukları bölümle ilgili genel olarak düşünceleri olumludur (%51,8) ve %40,3’ü bölümün, olumlu bir imajı olduğunu düşünmektedir. Çalışmada, ayrıca, elde edilen bu sonuçlar neticesinde, halkla ilişkiler eğitiminde başarıya ulaşabilmek için birtakım öneriler de sunulmuştur. 


Anahtar Kelimeler


Halkla İlişkiler, Halkla İlişkiler Eğitimi, Halkla İlişkiler Eğitiminde Başarı

Tam Metin:

PDF

Referanslar


Black, Sam. Halkla İlişkiler Eğitimi Öneriler ve Standartlar, İstanbul, IPRA Altın Kitap Serisi, Sayı: 7, Rota Yayınları, 1998.

CPRE (Commission on Public Relations Education). (2015). Available at: http://www.commpred.org/_uploads/industryeducator-summit-summary-report.pdf, (Erişim Tarihi: 28.03.2017).

DiStaso, M. W., Stacks, D. W. & Botan, C. H. (2009). ‘‘State of public relations education in the United States: 2006 Report on a national survey of executives and academics’’, Public Relations Review, 35(3): 254-269.

Gülsünler, Makbule, Evrim. Halkla İlişkiler Eğitimi, Konya, Tablet Yayınları, 2008.

Gürel, T. (2006). ‘‘Halkla ilişkiler profesyonelleri, İletişim Fakülteleri mezunlarında neler arıyorlar: Ajans yöneticilerinin bakış açıları’’. 2. Ulusal Halkla İlişkiler Sempozyumu, s: 351-367, Kocaeli, 27-28 Nisan.

Güz, H. (2006). ‘‘Halkla İlişkiler Eğitimi: Halkla İlişkiler Eğitiminin Algılanması Üzerine Bir Araştırma ve Model Önerisi’’. 2. Ulusal Halkla İlişkiler Sempozyumu, s: 293-304, Kocaeli, 27-28 Nisan.

Hornaman, L. B. (2000). ‘‘Public relations education and the public relations proffession’’. Master Thesis, University of Florida.

Kalender, Ahmet. Halkla İlişkiler: Kavramlar, Tanımlar ve Uygulama Alanları, A Kalender ve M Fidan (ed.), Halkla İlişkiler, Konya, Tablet Yayınları, s:11-47, 2008.

Kocabaş, F., Pira, A. & Sohodol, Ç. (2004). ‘‘Halkla İlişkiler eğitiminin kalitesinin artırılmasında eğitimci-uygulamacı-öğrenci rolleri ve işbirliği: Mevcut durum ve öneriler üzerine bir araştırma’’, Proceedings of the 2nd International Symposium on Communication in the Millenium, s: 221-251, Eskişehir. http://cim.anadolu.edu.tr/pdf/2004/1130846978.pdf

Paluszek, J. L. (2000). ‘‘Public relations students: Today Good, Tomorrow Better’’, Public Relations Strategist, 5,4 (Winter): 27-29.

Peltekoğlu, Balta, Filiz. Halkla İlişkiler Nedir?, (Genişletilmiş 6. Baskı), İstanbul, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., 2009.

Sjöberg, Göran. Mesleki Uygulama İçin Bir Halkla İlişkiler Eğitim Modeli, İstanbul, IPRA Altın Kitap Serisi, Sayı:4, Rota Yayınları, 1998.

Solmaz, B., Arslan, A., Aydın, B. O. ve Duğan, Ö. (2012). ‘‘Türkiye’de Halkla İlişkiler Lisans Eğitimi Üzerine Bir Değerlendirme’’, Selçuk İletişim, (27): 253-269.

Vural, Akıncı, B. ve Yurdakul, Başok, N. (2004). Halkla İlişkiler Eğitiminde Müfredat ve Uygulamalar: Türk ve Amerikan Üniversitelerine Yönelik Kıyaslamalı Bir Çalışma. Avaliable at: http://www.cim.anadolu.edu.tr/pdf/2004/1130847026.pdf (Erişim Tarihi: 23.05.2013).

Wilcox, Dennis, L., Cameron, Glen, T. and Reber, Bryan, H. Public Relations Strategies and Tactics, Essex, Pearson Education Limited, 2015.

Yıldırım, Becerikli, S. (2004). ‘‘Türkiye’deki lisans düzeyindeki halkla ilişkiler eğitimine ilişkin bir değerlendirme’’, 2nd. International Symposium Communication in the Millennium, Vol: 2, İstanbul.

YÖK (2017) https://istatistik.yok.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 10.04.2017).


Refback'ler

  • Şu halde refbacks yoktur.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.