
Selçuk Ün. Sos. Bil. Ens. Der. 2019; (Prof. Dr. Fuat Sezgin Özel Sayısı): 63-74 
- Gazetecilik / Araştırma - 

Rus Medyasının Sahiplik Yapısı 
 

Erkam TEMİR* 
Bünyamin AYHAN** 

 
ÖZ 

Haber ve iktidar ilişkisi tarihsel bir olgudur. İktidarlar bilginin üretiminden, dağıtımına ve istenmeyen bilgilerin kontrolüne 
kadar her alanda denetim ve gözetleme ile ilgilenirler. Bilgi üretimi, dağıtımı ve arzu edilmeyen bilgilerin engellemesi ile ilgili 
süreçler ise ancak medya ile mümkün olabilmektedir. Nitekim günümüzde toplumsal süreçlerin inşası başta olmak üzere, haber ve 
bilgi merkezli ilişkiler medya ile sağlanmaktadır. Bu nedenle ülkelerin iktidar örgütlenmesi ile medya yapılanması arasında paralel 
bir ilişki bulunmaktadır. Devletler medya yayıncılığının düzenlenmesi ve denetlenmesi ile doğrudan ilgilenmektedir. Oysa 
demokrasilerde siyasi meşruiyetin kaynağı vatandaşlara ve onların tercihlerine dayanır. Vatandaşların çoğu ise siyasi tercihlerini 
medyadan aldıkları bilgiler ile şekillendirirler. Medyanın kamuoyu etkileme özelliği, yönetimi, dönüştürme ve şekillendirme 
kapasitesine dönüşebilmektedir. Böylelikle medya sahipliği yapısı ve medya sahipliği araştırmaları hegemonya, devlet, demokrasi 
gibi kavramlar açısından önemli bir faktör olarak ortaya çıkmaktadır. Keza demokratik olmayan birçok ülkede medya sahipliğinin 
ve medya kontrolünün iktidarın elinde birleşmesi tesadüf değildir. Diğer taraftan iktidarın sürekliliğini sağlama ve kendini ifade 
etmesi açısından da medya bir zorunluluk oluşturmaktadır. Bu açıdan günümüzde medya ve iktidar simbiyotik bir ilişki 
içermektedir. Çalışmada Rusya’nın mevcut medya sahipliği yapısı ele alınmıştır.  Öncelikle Rus medyasının sahiplik açısından 
tarihsel süreci irdelenmiş, sonrasında ise tiraj, reyting ve dinlenme oranına göre en büyük on gazete (İzvestiya, 
Kommersant,Vedomosti, Rossiyskaya Gazete, Novaya Gazeta, Komsomolskaya Pravda, Moskovskiy Komsomolets, 
Parlamentskaya Gazeta, Argumentı i Faktı ve Argumentı Nedeli), televizyon  (Rossiya 1, Pervıy Kanal, NTV, Pyatıy Kanal, TNT, 
REN TV, STS, Domaşniy, TV Tsentr ve TV-3) ve radyo kanalı (Avtoradio, Evropa Plyus, Retro FM, Russkoye Radio, Vesti FM, 
Dorojnoye Radio, Eho Moskvı, Radio Şanson, Radio Energy ve Radio Daça) medya sahipliği açısından değerlendirmeye tabi 
tutulmuştur. Medya sahipliği yapısının tek merkezli bir görünüm sergilediği sonucuna ulaşılmıştır. Rus medyası kronizm ve 
nepotizm karışımı bir yaklaşımla yönetilmektedir. Sancılı bir demokratikleşme sürecinin ve kronik bir katı otorite hevesinin izlerini 
taşıyan medya sistemi “Post-Sovyet Rusya Kuramı” olarak tanımlanmıştır.  

Anahtar Kelimler: Rusya, medya sistemleri, medya sahipliği, gazete, televizyon, radyo, Post-Sovyet Rusya Kuramı 

 

Ownership Structure of Russian Media 
 

ABSTRACT 
The relationship between news and power is a historical phenomenon. Governments are concerned with supervision and 

surveillance in all areas, from the production of information to the distribution and control of unwanted information. These 
processes (generating information, disseminating information and blocking undesirable information) can only be possible with 
media.  Today, news and information-centered relations, especially the construction of social processes, are provided by the 
media. For this reason, there is a parallel relationship between the power organization of the countries and the media structure. 
Governments are directly involved in the management of media broadcasting. However, the source of political legitimacy in 
democracies is based on citizens and their preferences. But most of the citizens shape their political preferences with the 
information that they receive from the media. The media's ability to influence ideas is transformed into the capacity to shape 
management. Thus, media ownership structures and media ownership researches are important factors in terms of concepts such 
as hegemony, state and democracy. Likewise, it is not a coincidence that in many non-democratic countries media ownership and 
media control are united in the hands of governments.On the other hand, media is a necessity in terms of maintaining power and 
expressing itself. In this respect, today's media and power involve a symbiotic relationship. In this study, the current media 
ownership structure of Russia is discussed. Firstly, the historical process of Russian media in terms of ownership has been 
examined and then the top ten newspapers (Izvestiya, Kommersant,Vedomosti, Rossiyskaya Gazete, Novaya Gazeta, 
Komsomolskaya Pravda, Moskovskiy Komsomolets, Parlamentskaya Gazeta, Argumentı i Fakti and Argumenti Nedeli), television 
(Rossiya 1, Perviy Kanal, NTV, Pyatiy Kanal, TNT, REN TV, STS, Domashniy, TV Tsentr and TV-3) and radio channels 
(Avtoradio, Evropa Plyus, Retro FM, Russkoe Radio, Vesti FM, Dorojnoe Radio, Eho Moskvi, Radio Shanson, Radio Energy and 
Radio Dacha) according to the rate of circulation, rating and recreation have been evaluated in terms of media ownership. As a 
result, it is determined that the media ownership structure has a single centered appearance. The Russian media is managed by a 
mix of chronism and nepotism. The media system, characterized by a painful democratization process and the pursuit of a 
chronic rigid authority, has been defined as “Post-Soviet Russian Theory”. 

Keywords: Russia, media systems, media ownership, newspapers, television, radio, Post-Soviet Russian Theory 

 
 

                                                           
* Dr. Öğr. Üyesi, Kastamonu Üniversitesi, orcid no: 0000-0002-4387-2728, erkamtemir@gmail.com 
** Prof. Dr., Selçuk Üniversitesi, orcid no: 0000-0003-0476-8394, bayhan@selcuk.edu.tr 
Makalenin Gönderim Tarihi: 08.05.2019; Makalenin Kabul Tarihi: 15.05.2019 



Rus Medyasının Sahiplik Yapısı 

Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi  Prof. Dr. Fuat Sezgin Özel Sayısı / 2019 

64 

Giriş 
Literatür, alternatif bilgi kaynaklarına erişimin demokrasilerde zorunlu olduğunu söylemektedir. Bu 

nedenle demokratik ülkelerde teorik olarak medya sahipliğinin merkezi olmaması ve çoğulcu bir yapıya 
sahip olması beklenmektedir. Ancak farklı ülkelerde, yönetimlerin otoriter veya demokratik olmasına 
bakmaksızın medya az veya çok devlet kontrolünün bir nesnesi olarak ortaya çıkmaktadır (Domingues-da-
Silva vd., 2015; 65-84). Teoride liberal sistemlerde serbest pazar ekonomisi gereği medyaya devlet 
müdahalesinin en alt seviyede olması, otoriter rejimlerde ise medya üzerinde mutlak bir egemenlik söz 
konusu olması gerekmektedir. “Demokratik bir sistemde kamuyu ilgilendiren bütün olayların açık bir 
şekilde cereyan etmesi ve kamuyla ilgili kararların açıkça tartışılması şarttır” (Işık, 2005; 115-116). Diğer 
sistemlerde ise devletin sınırlarını belirlediği bir alan söz konusudur. 

Eleştirel bakış açısı ile Althusser; medyayı, din, eğitim, aile, hukuk, siyaset, kültür ve sendikalar ile 
birlikte devletin ideolojik aygıtı olarak tanımlamaktadır (1978; 33-34). Foucault ise iktidarların bilgi 
üretmeden, bu bilgileri dağıtmadan ve arzu edilmeyen bilgileri engellemeden gerçekleşemeyeceğini 
söylemektedir (1980; 131). Bilgi üretimi, dağıtımı ve arzu edilmeyen bilgilerin engellenmesi ise günümüzde 
ancak medya ile mümkün olabilmektedir. Hatta “Bir medya sistemine erişiminiz, sahipliğiniz ve 
kontrolünüz yoksa, aslında siz gerçekten yoksunuz” denmektir (Campbell vd., 2011; 108). Bu nedenle 
çoğu ülkede devletler medya yayıncılığının yönetimi ile doğrudan doğruya ilgilenmektedir (Giddens, 2012; 
659). Böylelikle medya sahipliği yapısı ve medya sahipliği araştırmaları hegemonya, devlet, demokrasi gibi 
kavramlar açısından önemli bir faktör olarak ortaya çıkmaktadır. 

Medya sistemlerinin analizlerinde genel hatlarıyla üç farklı odak noktası bulunmaktadır.  Bunlardan ilki 
medyanın üretimi, dolaşımı ve bu süreçleri etkileyen faktörleri incelemek ile ilgilenmektedir.  İkincisi 
siyaset biliminin içerisinden üretilen bir yaklaşımdır ve bilhassa ulus devletlerde medya ve siyaset arasındaki 
ilişkileri ele almaktadır. Üçüncüsü heterojen kültür çalışmalarından elde edilmiştir ve yoğunlukla anlam 
üretme süreçlerine, kültürel anlamların ve değerlerin oluşumuna, medya tüketimine ve kullanımına 
odaklanmaktadır (Hardy, 2010; 8). Medya sahipliği çalışmalarını genelde ikinci yaklaşım çerçevesinde 
değerlendirmek mümkündür.  

Bu çalışmada Rusya’da medya sahiplik yapısının mevcut durumu ortaya konulmaya çalışılmaktadır. 
Medya sahipliği konusu iletişim bilimlerinde önemli bir yer tutmakla birlikte, siyaset bilimi, kamu yönetimi 
ve uluslararası ilişkiler gibi interdisipliner alanlar için de önem taşıdığı düşünülmektedir. Böylelikle 
çalışmanın ilgili alanlara da faydalı olacağı umulmaktadır. Klasik Sovyet medya sisteminin üzerinde 
şekillenen yapı, birçok özelliği ile eski sisteme intibak etmekte diğer taraftan kısmen liberal sistemin de 
özelliklerini taşımaktadır. Hibrit bir sistemin geliştiği toplumsal yapıda medya sahipliği de piyasa ile devlet 
arasında gidip gelmektedir.  

Rusya’nın medya sahipliği yapısının araştırılması, geçmiş, bugün ve gelecek arasında bir bağ kurmaktır. 
Çünkü 1990 yılına kadar Sovyet medya sistemi içerisinde yer alan yapı, Sovyetlerin dağılmasıyla ile birlikte 
Post-Sovyet medya sisteminin de öncülüğünü yapmıştır. Özellikle Sovyet sisteminin kültürel ağırlığını 
sürdüren Rusya, 1991 yılında kurulan Bağımsız Devletler Topluluğuna (BDT) yaptığı önderlik ile 
oluşturulan siyasal yapıda hâkimiyet alanlarını sürdürme gayretindedir. Bu nokta da hem içeride hem de 
dışarıda medya unsurlarından faydalanılmaktadır. Dışarıda iletişim sistemlerine uydu ve bilgi teknolojisiyle 
destek sağlama, dil ve içerik desteği, içeride ise yeni toplumsal şartlara kamuoyunun hazırlanması ve siyasal 
yapının sürdürülmesi amaçlanmaktadır. Rus medya sahiplik yapısının ortaya konması aynı zamanda liberal 
sistemin sınırlarının çizilmesine katkı sağlamaktadır.  

 Çalışmanın kapsamı ulusal yayın organları ile sınırlı tutulmuştur. Yerel radyo, televizyon ve gazeteler 
değerlendirilmemiştir. Örneklem reyting, dinlenme oranları ve tirajlarına göre ilk on sırada yer alan 
televizyon kanalları, radyo kanalları ve gazeteler olarak belirlenmiştir. Çalışmada ilgili yayın organlarının 
sahiplik yapıları ortaya konulmuş ve bu verilerden hareketle Rus medyasının genel durumu ortaya 
konulmaya çalışılmıştır.   

 
1. Medya Sistemleri ve Medya Sahipliği 
Tüm kısa ve anlaşılır tanımlamalarına rağmen medya, sorun oluşturan belirsiz bir kavramdır. “Kültürler 

arası geniş bir perspektiften bakıldığında, medya, coğrafi ve / veya zamansal bariyeri aşmak için iletişimin 



Erkam TEMİR, Bünyamin AYHAN 

 

Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi  Prof. Dr. Fuat Sezgin Özel Sayısı / 2019 

65 
 

mekanik amplifikasyonu anlamına gelir.” Antropolojik olarak medya tanımı medya çalışmaları, medya ile 
kamuya ulaşma, medya ile veri toplama, medya ile öğretim ve uygulamalı medya ile ilgidir (Eiselein ve 
Topper, 1976; 114). Toplumsal bir ürün olarak ele alınıldığında medya içinden çıktığı toplumu 
yansıtmaktadır (Tokgöz, 1994; 94). 

Medya günümüz siyasetinde merkezi bir rol oynamaktadır. Eski dönemlere nazaran kamuoyu medya 
sayesinde daha da güçlenmektedir. Ayrıca kamuoyunun medya aracılığı ile oldukça etkin bir şekilde 
manipüle edilebiliyor olması tüm çevrelerin medya üzerindeki baskı kurma arzularını artırmaktadır 
(Hobsbawm, 2008; 113-179). Diğer taraftan medya gerçekleri yansıtmamakta tam tersine onları 
şekillendirebilmektedir (Giddens, 2010; 44). Toplumlar sosyal hayatlarında siyasetten ekonomiye birçok 
konuda meydana gelen gelişmeleri medyadan öğrenmekte veya öğrendiklerini sanmaktadırlar oysa “Medya, 
hükümetlerinin başı çektiği propagandayı izler” (Herman, 2004; 9-100). Medya hükümet sistemleri ile 
bağlantılı şekilde analiz edilmekte ve hükümetlerin çizdiği yapının içinde medyanın yer alacağı temel bir 
işlev olarak tartışılmaktadır.  

Siebert, Peterson ve Schramm 1956 yılında yayınladıkları Dört Basın Kuramı adlı eser ile medya 
sistemlerini kategorilendirmiş ve bu sistemleri dört başlık altında incelemiştir. Bunlar; Otoriter Kuram, 
Sovyet-Komünist Kuram, Liberal Kuram ve Sosyal Sorumluluk Kuramı olarak tanımlanmakta (Siebert vd., 
1956) ve literatürde yeni bir bakış açısının oluşmasına katkı sağlamaktadır (Mcquail, 2010; 150). 

Bu kuramlar şu şekilde özetlenebilir (Firdaus, 2012; 6-9): 
Otoriter kuram: medyanın hükümete (devlete) itaat ettiği ve devletin medyayı kontrol ettiği bir sistemi 

ifade etmektedir. Devlet kontrolü belirli ideolojik veya politik konuları kapsayacak şekilde orta düzeyde bir 
kontrol olabileceği gibi her şeyi kapsayacak bir biçimde de ortaya çıkabilmektedir. Medya, iktidarı 
zayıflatma ihtimali olan hiçbir içeriği yayınlayamaz. Medya üzerindeki kontrol mevzuat veya lisans izni 
verme gibi unsurlar üzerinden yürütülebileceği gibi kontrol için şiddet bile kullanılabilmektedir. Medya 
monolitik bir yapıya sahiptir. Sadece iktidarın ideoloji ve görüşünü iletmektedir. Medya “diktatörün, iktidar 
partisinin veya güçlü özel bireylerin otokratik siyasi sistemine aittir.” Söz konusu güçler kamu için neyin 
uygun olduğuna tek taraflı karar verirler.  Otoriter medya sistemleri yalnızca otoriter rejimlerde değil 
nispeten demokratik toplumlarda da var olabilmektedir.  

Sovyet komünist kuram: aslında otoriter kuramın sistematik bir şekilde uygulanışının normatif bir 
kavramsallaştırılmasından ibarettir. Aradaki tek fark sadece iktidarın değil halkın da çıkarlarının kurama 
dâhil edilmesidir. Bu kuramda medya bilhassa ideolojik konularda devlet kontrolü altındadır. Medya 
devletin uzantısıdır ve hükümet propagandasını yaymak, komünist ideolojiyi benimsetmek ve devlet 
politikasının uygulanmasına yardımcı olmak gibi işlevleri üstlenir. Ancak devlet ideolojisinin kısıtlılıkları 
içerisinde “sosyal ve ekonomik konularda eğitmek ve kamuoyu görüş ve şikâyetlerinin iletişimine yardımcı 
olmak” gibi işlevleri de vardır.  

Liberal kuram: “Herhangi birinin sansür korkusu ya da lisans kısıtlamaları olmaksızın istediği herhangi 
bir şeyi yayınlama” hakkını savunan bir kuramdır. Kuram tamamen özgürlükçü bir yaklaşım 
sergilemektedir. Medya üzerinde bir devlet kontrolü olmadığı gibi devlet medyanın kendine saldırmasına 
bile göz yummaktadır. Temel felsefesi şayet tüm fikirler özgür bir şekilde ortaya konulursa “iyi” fikirlerin 
“kötü” fikirleri yeneceğidir. Toplum istediği şeyi okuyup okumamakta, izleyip izlememekte ve bunlara 
inanıp inanmakta özgür olduğu gibi fikirlerini özgürce ifade etmekte de özgürdür.  

Sosyal sorumluluk kuramı: Liberal kuramın vaat ettiği faydaları sunmadığı gibi elitist bir sınıfın 
yükselmesine sebep olduğu ve şüpheli içerikler ürettiği eleştirisini getirir. Kuram bireysel olarak toplumun 
üyelerine vurgu yaparak çoğulculuğu ve çeşitliliği teşvik eder. Medyanın ifade özgürlüğünden çok 
toplumsal ilerleme, bilgilendirme ve eğitme işlevleri olması gerektiğine vurgu yapar. Medyaya ahlaki 
yükümlülükler yükler. Medya ister devlet ister özel sektör sahipliğinde olsun “insanlara gerçekten hizmet 
ettiğinden emin olmalıdır” düşüncesini temeline alır.  

İlerleyen dönemlerde medya sistemleri SSBC veya ABD ile benzer olmayan ülkeler için daha geniş 
kuramlar da üretilmiştir. 1981 yılında Hachten yeni bir uyarlama yaparak liberal ve sosyal sorumluluk 
kuramlarını birleştirerek bu yeni kurama “batı kuramı” ismini vermiştir. Birkaç yıl sonra McQuail otoriter 
kuram ve sosyal sorumluluk kuramı ifadelerini muhafaza etmiş liberal kuramı “özgür basın kuramı” olarak 
adlandırmış ve Sovyet-komünist kuramı, Sovyet kuramı olarak kısaltmıştır. Bunlara ek olarak kamusal 



Rus Medyasının Sahiplik Yapısı 

Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi  Prof. Dr. Fuat Sezgin Özel Sayısı / 2019 

66 

etkileşime önem veren “demokratik katılım” kuramını (Firdaus, 2012; 6-8) ayrıca tüm bu liberal ve 
Marksist kuramların yanı sıra azgelişmişlikten ve sömürgecilikten geçmekte olan toplumların altyapı, finans 
ve beceri gibi kimi unsurlardan yoksun olduğu gerekçesine dayanan “gelişim kuramı”nı ortaya koymuştur 
(Mcquail, 2010; 151). 

“Kamu yararı” veya diğer ismiyle Pigou teorisyenleri ise medyanın devlet kontrolü altında hatta devlet 
tekeli altında olması gerektiğini savunmaktadırlar. Buna göre bilginin herkese ulaşması kamu yararınadır ve 
devlet eliyle herkese ücretsiz ulaştırılmalıdır (Djankov vd., 2003; 342). Fakat genel olarak medyanın siyasal 
ve kültürel alandaki çoğulculuğu sürdürme rolü demokratik ülkelerde uzun bir süredir kabul görmüş hatta 
medya sahipliğinin birkaç elde yoğunlaşmasını önlemek için çoğu ülkede hukuki düzenlemeler yapılmıştır 
(Doyle, 2000, s. 1). Otoriter yönetimler ise kitle iletişim araçları üzerinde sansür uygulamaya ve onları 
kontrol etmeye çalışmaktadırlar. Bu nedenle gerek kuramcılar gerek uygulamacılar demokrasilerin sağlıklı 
olabilmesinin ancak özgür bir basına sahip olmakla mümkün olabileceğini ifade etmekte ve medyaya 
yönelik politikalar oluşturulurken “demokratik kaygılar”ın esas alınması gerektiğini ifade etmektedirler. 
Böylelikle “demokratik dağılım ilkesi” olarak adlandırılan ilke medya üzerindeki kontrollerin ve medya 
sahipliğinin azami şekilde dağıtılması gerektiğini savunmaktadır (Baker, 2006; 5-9). Medya’nın kontrolü ve 
medya sahipliği sorunları demokrasinin kalitesi için son derece önemli konulardır (Koch-Baumgarten ve 
Voltmer, 2010; xvii). 

 
2. Sovyet ve Post-Sovyet Rusya’da Medya 
Rusya’da Sovyet döneminden bu yana medya iktidarın propaganda aracı olarak görülmektedir. Keza 

SSCB’den beri Rusya’nın en büyük gazetelerinden olan ve kelime manası “haber” olan İzvestiya ve kelime 
manası “gerçek” olan Pravda gazeteleri ile ilgili “Pravda’da İzvestiya, İzvestiya’da Pravda yok” sözü 
söylenegelmektedir (Şerel, 2013; 200). Sovyetlerde tüm medya onu finanse ve kontrol eden Komünist 
Parti’nin inisiyatifi altındadır. Medya’nın fonksiyonu ideolojinin yukarıdan dikte edildiği şekilde 
aktarılmasından ibarettir (Arutunyan, 2009; 30). 

1930’lu yıllarda SSCB’de, 1800’ü bölgesel kolhoz dergisi ve 3050’si fabrika gazetesi olmak üzere basımı 
yapılan toplam 38 milyon tiraja sahip 6680 gazete bulunduğu belirtilmektedir.  Ayrıca 300 bin civarında 
duvar gazetesi ve teksirle çoğaltılan 2000 sovhoz dergisi olduğu tahmin edilmektedir (Jaryc, 1933; 103-
106). Her ikisi de Moskova'daki merkezi stüdyodan yayın yapan, “Birinci Kanal” ve “İkinci Kanal olarak 
adlandırılan iki ulusal televizyon kanalının yanı sıra sınırlı yayın programlarına sahip yerel televizyon ve 
radyo kanalları da mevcuttur (Mickiewicz, 1990; 5).  

Sovyetlerin kurucusu Lenin, basın özgürlüğünün burjuvazi açısından “kapitalistlerin gazeteleri kontrol 
etme” özgürlüğü olarak anlaşıldığını ifade etmiştir. Ona göre komünist rejimde basın özgürlüğü ise 
“basının kapitalist baskıdan kurtuluşu” olarak tanımlanmıştır (Lenin, 1932). Uygulamada ise medya 
SSCB’de 70 yılı aşkın bir süre Komünist Parti’nin resmi propaganda ve sansür aracı olarak hizmet etmiştir 
(Landtsheer, 2014; 241). Bu nedenle Sovyet medyasının komünist devrim aracı olma dışında başka bir rolü 
bulunmamaktadır (Gruliow, 1956; 153) ve parti üyesi olmayan birinin bu medya organlarında çalışması 
mümkün değildir (Ayhan, 2008; 194). “Gazete sadece toplu bir propagandacı ve kolektif bir ajitatör değil, 
aynı zamanda kolektif bir düzenleyicidir” (Lenin, 1967, s. 11) diyen Lenin ve halefleri medyayı propaganda 
aracı olarak kullanmışlardır. Böylelikle medya sahipliği açısından SSCB’de tartışmalı bir konu 
bulunmamaktadır. Sovyet-komünist kuram geçerlidir ve medya Komünist Parti’nin mutlak kontrolü 
altındadır.  

1986 yılından itibaren söz konusu homojen ve monolitik medya yapısında yavaş yavaş birkaç farklı 
kontrol tipi ortaya çıkmıştır. Bunlardan ilki Perestroyka ile gerçekleşmiştir. Bu dönemde medyanın kontrol, 
üretim ve dağıtım mekanizmaları Sovyetler dönemiyle aynı olmasına rağmen, medya mensupları geçmişe 
nazaran yayın özgürlüğüne kavuşmuşlardır.  Medya üzerinde merkezi parti kontrolü devam etmesine 
rağmen amaçta farklılaşmalar olmuştur. Öncesinde Komünist Partinin propaganda aracı olan medya, 
Gorbaçov’un emrinde “demokratikleşme” aracı haline gelmiştir. İkincisi 1990-1995 yılları arasında “kısa ve 
altın bağımsızlık çağında” ortaya çıkmıştır. Medya kolektifler tarafından sahiplenilerek kontrol edilmeye 
başlamıştır. Dikey bir sistemden, yatay ve çoğulcu bir sisteme geçiş yaşanmış ve ülkenin birçok yerinde 
kapsamı, etkisi ve en önemlisi sürdürülebilirliği tartışılır olsa da çeşitli bağımsız gazete ve dergiler ortaya 



Erkam TEMİR, Bünyamin AYHAN 

 

Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi  Prof. Dr. Fuat Sezgin Özel Sayısı / 2019 

67 
 

çıkmıştır. Ocak 1994'te ilk özel televizyon yayını yeni dönemin önemli bir unsuru olmuştur. Üçüncüsü 
1995-1999 yılları arasında oligarşinin yükselişiyle şekillenmiştir. Ortaya çıkmakta olan özel sermaye, 
oligarkların eline geçmiş ve her ne kadar bir süre medya sahipleri, medyanın karar alma sürecine etki 
etmiyormuş gibi görünseler de 1996 yılında başkanlık seçimlerinde bu görünüm değişmeye başlamıştır. 
“Komünist korku” algısını önlemek için medya kötüye kullanılmış ve bu dönemde ortaya çıkan medya 
savaşlarında, oligark medya sahipleri Yeltsin’i açık bir şekilde desteklemişlerdir. 1998 yılına gelindiğinde ise 
oligarklar Yeltsin’e karşı tavır almış ve medya üzerinden yürütülen oligarşi ve yönetim savaşı ekonomik ve 
sosyolojik olarak Rusya’ya ağır bedeller ödetmiştir. Son olarak 2000 yılından sonra “devlete dönüş” modeli 
olarak adlandırılan Putin yönetiminin medyada hükümet kontrolünü güçlendirme planı devreye girmiştir 
(Zasurskiy, 2004; 222’den aktaran Arutunyan, 2009; 30-33). 

Post-sosyalist dönüşümleri tamamlayan Rusya, geçiş döneminin çok yönlü dinamikleri tarafından 
etkilenmiştir (Hallin ve Mancini, 2011; 122). Sovyetlerin dağılmasının ardından ekonomik sıkıntılarla 
boğuşan Rusya’da, devlet tarafından finanse edilen medya, ciddi sıkıntılar ile karşı karşıya kalmış, dolaşım 
ve personel sayılarında ciddi kesintilere gidilmiştir. 1991 yılında yeni medya yasasının kabulünün ardından 
medyanın özelleştirilebilmesinin ilk adımı atılmıştır. Serbest piyasa tarafından yeni medya şirketleri 
kurulmaya başlamış, çoğu eski medya kuruluşu özelleştirilmiş ve yeniden şekillendirilmiştir. Ülke tüm 
kurumlarıyla komünizmden geçiş döneminde resmi olarak büyük değişiklikler geçirmesine karşın, 
uygulamada sistematik bir değişiklik gerçekleşmemiştir. Böylece bu kurumlar sadece “Sivil demokratik 
maske”li (Gross, 2004; 113) bir görünüm almıştır. Medyada da yeni oluşturulan resmi prosedürler 
gazeteciler ve devlet yetkilileri arasındaki gayrı resmi ilişkileri etkilememiştir. İlerleyen süreçte Yeltsin’in 
oligarklar, endüstriyel-finansal gruplar ve bölgesel devlet idarelerinin dengesine dayanan “çok merkezli” 
siyasi modeli çerçevesinde medya özelleştirmesinde bir ileri safhaya geçilmiştir. Nispi olarak devletten 
bağımsızlığını kazanan medya oligarkların ve politikacıların siyasi sermaye kazanabilmek için kullandıkları 
bir silah olarak ortaya çıkmıştır. 1999 yılında iktidara gelen Putin çok merkezli yapıyı “istikrarı ve güvenliği 
arttırma” retoriği ile tek merkezli bir yapıya dönüştürmüştür. “Dikey güç” inşa eden Putin alternatif siyasi 
güçleri ortadan kaldırarak yeni rejimi güvenceye almak için diğer birçok alanda olduğu gibi medya üzerinde 
de denetim kurmuştur (Khvostunova, 2013). 

 
3. Rusya’da Medya Sahipliği 
Rejimin sivil bir görünüm sergileyip sergilemesine bakılmaksızın muhaliflerin ve medyanın baskı altına 

alındığı birçok devlet bulunmaktadır (Luckham 1977’den aktaran Giddens, 2008; 328). Bu ülkelerden biri 
de Rusya’dır. Genel bir tanımla Rusya’nın hibrit bir rejim yapısına sahip olduğunu söylemek mümkündür.  
Hibrit rejimler demokratik ve otoriter unsurların birleştiği rejimlerdir (Diamond, 2002; 23). Bu rejimlerde 
medya manipüle edilerek liderler ve yönetimler popülerliklerini arttırmaya çalışmaktadırlar (Treisman, 
2011; 590). Lipman’a göre, Rusya’da 21. Yüzyılda da hala geleneksel düzenini sürdürerek devletin halk 
üzerindeki ezici baskınlığını devam etmektedir ve medya, “devletin politik bir aracı olmaya indirgenmiş ya 
da politika oluşturmada bir fark yaratmayacak şekilde marjinalleştirilmiştir” (2009, s. 3). Bu yönüyle “Neo-
Otoriter” bir medya sistemi mevcuttur (Becker, 2004; 139-163) ve medya Putin’in “güç takıntılı rejimine 
kurban gitmiştir” (Hutchings ve Rulyova, 2009; 1). 

Rusya’da medyadan sorumlu olan ve lisans verme yetkisini elinde bulunduran başlıca kurum Rusya 
Federal Bilgi Teknolojileri ve Kitle İletişim Denetleme Kurumu Roskomnadzor’dur (rkn.gov.ru, 2009). Bir 
diğer yetkili kurum isi Rospeçat yani Federal Basın ve Kitle İletişim Ajansı’dır. Rospeçat devlet hizmetlerini 
ve medyadaki devlet varlıklarını yönetir (rosp.ru, 2018). Medyayı düzenleyen kanun 27 Aralık 1991 tarih ve 
2124-I numaralı Yeltsin tarafından kabul edilmiş kanundur. Söz konusu kanunda şimdiye kadar 43 
değişiklik yapılmıştır (pravo.gov.ru, 2018). Rus hükümeti yeni kanuni düzenlemelerle medya üzerindeki 
kontrolünü giderek artırmaktadır. Son yıllarda yapılan düzenlemelerle yabancıların bir medya organına 
sahip olması oldukça zorlaştırılmış, ücretli televizyon kanallarına reklam kısıtlaması getirilmiş, kitle iletişim 
araçlarının yayınlanması ve dağıtımı ile ilgili kısıtlamaların sayısı arttırılmış, internet medyası üzerindeki 
kontrol arttırılmış ve internette mahremiyet hakkını zedeleyecek çeşitli uygulamalar getirilmiştir (trust.org, 
2018). 18.04.2018 tarihli son değişiklikte Rus medya mensuplarının uluslararası bir fon almaları durumunda 
“yabancı ajan” olarak suçlanabilmelerinin önü açılmış, devlet görevlileri ve ailelerine özel bir koruma 



Rus Medyasının Sahiplik Yapısı 

Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi  Prof. Dr. Fuat Sezgin Özel Sayısı / 2019 

68 

sağlayabilecek onları medya eleştirilerine karşı “dokunulmaz” kılabilecek bir düzenleme yapılmış ve 
Kemerovo’da bir alışveriş merkezinde meydana gelen yangında 64 kişinin hayatını kaybetmesi akabinde 
medyada çıkan haberlerden rahatsız olan Kremlin yönetimi  “zararlı söylentileri önleme”ye yönelik bir 
değişiklik yapmıştır (Nadezda, 2018). 

Sovyetlerin dağılmasından itibaren Rus medyasında söz sahibi olmaya başlayan oligarşinin günümüzde 
de medya üzerindeki hâkimiyetini sürdürdüğü söylenebilir. Ancak 1990’lı yıllarda ilk özelleştirmelerle 
medya sahibi olan oligarklarla Putin dönemi oligarkları aynı değildir. Örneğin dönemin en önde gelen yayın 
kuruluşlarından olan NTV’nin sahibi Valdimir Gusinsky ve Kanal 1’in %49 hissesine sahip olan Boris 
Berezovsky, 2000 yılında yapılan başkanlık seçimlerinde Putin’e muhalif çizgide yayın yapmış ve sonuç 
itibariyle medya varlıklarını satmaya ve ülke dışına çıkmaya zorlanmışlardır (Ostrovsky, 2015; 7).  

Rusya Freedom House verilerine göre basın özgürlüğünün olmadığı bir ülkedir (freedomhouse.org, 
2018). Medya üzerinde giderek artan bir devlet baskısı söz konusudur (Roskin, 2016; 60). Demokrasi 
indeksinde ise dünya sıralamasında 167 ülke arasından 10 üzerinden 3,24 puan alarak 134. sırada yer 
almakta ve otoriter bir rejim sayılmaktadır. Ancak Putin SSCB ve Rusya Federasyonu medyası arasındaki 
farkı anlatırken Sovyetler Birliği'nde parti medyası dışında bir medyanın olmadığını belirterek “Bizde ise 
var. Bizde durum tamamen farklı” ifadelerini kullanmaktadır (kremlin.ru, 2018a).  Muhalifler ise Rusya’da 
neredeyse tüm medyanın Putin’in kontrolünde olduğunu iddia etmektedirler (gordonua.com, 2018). 
Kimilerine göre ise mevcut problemler, komünist merkeziyetçi bir sistemden liberal özerk bir sisteme 
geçişin karakterize ettiği problemlerdir (Nenaşev ve Hohlogorskya, 2012; 134). 

 
Tablo 1. Reytinglerine Göre İlk 10 Televizyon Kanalının Sahiplik Yapısı 

Sıra Tv Kanalı Sahiplik Yapısı Yayın Politikası 

1 Rossiya 1 %100   KAMU Kremlin Yanlısı 
2 Pervıy Kanal %38,9  KAMU 

%25     Natsionalnaya Media Gruppa 
%36,1  Roman Abramoviç 

Kremlin Yanlısı 

3 NTV %100   KAMU (Gazprom Media Holding) Kremlin Yanlısı 
4 Pyatıy Kanal %72,4  Natsionalnaya Media Gruppa’ya 

%27,6  KAMU (St. Petersburg      Belediyesi) 
Kremlin Yanlısı 

5 TNT %100   KAMU (Gazprom Media Holding) Kremlin Yanlısı 
6 REN TV %82    Natsionalnaya Media Gruppa 

%18    KAMU (Sogaz Tauer) 
Kremlin Yanlısı 

7 STS %100  İvan Tavrin Kremlin Yanlısı 
8 Domaşniy %100  İvan Tavrin Kremlin Yanlısı 
9 TV Tsentr %100   KAMU (Moskomimuşestvo) Kremlin Yanlısı 
10 TV-3 %100   KAMU (Gazprom Media Holding) Kremlin Yanlısı 

 
Rusya’da reytinglerine göre en büyük on televizyon kanalı sırasıyla Rossiya 1, Pervıy Kanal, NTV, 

Pyatıy Kanal, TNT, REN TV, STS, Domaşniy, TV Tsentr ve TV-3, kanallarıdır. Dinlenme oranlarına göre 
en büyük on radyo sırasıyla Avtoradio, Evropa Plyus, Retro FM, Russkoye Radio, Vesti FM, Dorojnoye 
Radio, Eho Moskvı, Radio Şanson, Radio Energy ve Radio Daça’dır. Tirajlarına göre en büyük 10 gazete 
sırasıyla İzvestiya, Kommersant, Vedomosti, Rossiyskaya Gazete, Novaya Gazeta, Komsomolskaya Pravda, Moskovskiy 
Komsomolets, Parlamentskaya Gazeta, Argumentı i Faktı ve Argumentı Nedeli’dir (mediascope.net, 2018). 

Reytinglerine göre ilk sırada yer alan televizyon kanalı olan Rossiya 1 tamamen devlet kanalıdır 
(russia.tv, 2018). İkinci sıradaki Pervıy Kanal’ın en büyük hissesi %38,9 ile devletin elinde olup, %25’i 
Yuriy Kavalçuk’un sahibi olduğu “Bank Rossiya”ya ait bir kuruluş olan Natsionalnaya Media Gruppa’ya, 
kalan hisseleri ise Roman Abramoviç’e ait şirketlerin elindedir (Kseniya, 2017). Üçüncü sırada yer alan 
NTV devlet bankası olan Gazprombank’a (gazprombank.ru, 2018) bağlı bir kuruluş olan Gazprom Media 
Holding’e aittir (gazprom-media.com, 2018). Dördüncü sıradaki Pyatıy Kanal’ın %72,4’lük hissesi 
Natsionalnaya Media Gruppa’ya, kalan %27,6 hissesi St. Petersburg Belediyesine aittir. Beşinci sırada yer 
alan TNT Gazprom Media Holding’e, altıncı sıradaki REN TV’nin %82 hissesi Natsionalnaya Media 
Gruppa’ya, %18 hissesi ise Gazprom’un alt kuruluşu Sogaz Tauer’e aittir (Kustikova, 2017).  Yedinci 
sıradaki STS ve sekizinci sıradaki Domaşniy İvan Tavrin’e ait olup (Valeriy, 2018) dokuzuncu sıradaki TV 



Erkam TEMİR, Bünyamin AYHAN 

 

Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi  Prof. Dr. Fuat Sezgin Özel Sayısı / 2019 

69 
 

Tsentr Moskova Belediyesine bağlı bir devlet kuruluşu olan Moskomimuşestvo’ ya (tvc.ru, 2018), son 
sıradaki TV-3 ise yine Gazprom Media Holding’e aittir.  

Söz konusu on televizyon kanalı içerisinde sekizinin ya tamamının ya da bir kısmının devlete veya 
devlete bağlı organlara ait oluşu Rusya’da medya sahipliğinin genel bir portresini çizmektedir. Öte yandan 
diğer iki kanalın sahibi İvan Tavrin ise 2015 yılında Kremlin’den devlet dostluk nişanı almış Putin’e 
oldukça yakın bir isimdir (kremlin.ru, 2018b). Ayrıca TV-3 (tv3.ru, 2018), TNT, STS (ctc.ru, 2018) ve 
Domaşniy (domashniy.ru, 2018) sadece eğlence içerikli yayın yapan kanallardır. Diğer altı kanal ise genel 
bir yayın politikasına sahiptir. Bu açıdan bakıldığında tabloda yer alan ve haber içeriği de yayınlayan 
kanalların tamamı resmi olarak devlet elindedir.  

 
Tablo 2. Dinlenme Oranlarına Göre İlk 10 Radyo Kanalının Sahiplik Yapısı 

Sıra Radyo Kanalı Sahiplik Yapısı Yayın Politikası 

1 Avtoradio %100   KAMU (Gazprom Media Holding) Kremlin Yanlısı 

2 Evropa Plyus %100   Evropeyskaya Media Gruppa Kremlin Yanlısı 

3 Retro FM %100   Evropeyskaya Media Gruppa Kremlin Yanlısı 

4 Russkoye Radio %100   Russkaya Media Gruppa Kremlin Yanlısı 

5 Vesti FM %100   KAMU Kremlin Yanlısı 

6 Dorojnoye Radio %100   Evropeyskaya Media Gruppa Kremlin Yanlısı 

7 Eho Moskvı %66,6   KAMU (Gazprom Media   Holding) 
%33,4   Eho Moskvı Holding 

Kremlin Yanlısı 

8 Radio Şanson %100   Mihail Gutseriev Kremlin Yanlısı 

9 Radio Energy %100   KAMU (Gazprom Media Holding) Kremlin Yanlısı 

10 Radio Daça %100   Krutoy Media Kremlin Yanlısı 

 
İlk sıradaki radyo kanalı Avtoradio ve dokuzuncu sıradaki Radio Energy Gazprom Media Holding’e 

aittir. İkinci sırada yer alan Evropa Plyus, üçüncü sırada yer alan Retro FM ve altıncı sırada yer alan 
Dorojnoye Radio Evropeyskaya Media Gruppa’ya aittir (emg.fm, 2018). Dördüncü sıradaki Russkoye 
Radio, Russkaya Media Gruppa’ya aittir (russianmediagroup.ru, 2018). Beşinci sırada yer alan Vesti FM 
devlete aittir (vgtrk.com, 2018). Yedinci sıradaki Eho Moskvı’nın %66,6 hissesi Gazprom Media 
Holding’e, %33,4 hissesi ise Eho Moskvı Holding’e aittir (echo.msk.ru, 2018). Sekizinci sırada yer alan 
Radio Şanson Mihail Gutseriev’e ait olup (rbc.ru, 2018), son sıradaki Radio Daça Krutoy Media’ya aittir 
(krutoymedia.ru, 2018).  

Gazeteler içinde ilk sırada yer alan İzvestiya Natsionalnaya Media Gruppa’ya (nm-g.ru, 2018), ikinci 
sıradaki Kommersant Alişer Usmanov’a (svoboda.org, 2018), üçüncü sıradaki Vedomosti Demyan 
Kudryavtsev’e aittir (gazeta.ru, 2018). Dördüncü sıradaki Rossiyskaya Gazete devlete ait olup (rg.ru, 2018), 
beşinci sıradaki Novaya Gazeta’nın %76’sı yayın ekibine, hisselerin %14'ü Alexander Lebedev'e ve %10'u 
Mihail Gorbaçov'a aittir (112.ua, 2018). Altıncı sıradaki Komsomolskaya Pravda Grigoriy Berezkin’e ait olup 
(tass.ru, 2018) yedinci sıradaki Moskovskiy Komsomolets Pavel Gusev’e aittir (mk.ru, 2018). Sekizinci sırada 
yer alan Parlamentskaya Gazeta devlete aittir (pnp.ru, 2018).  Dokuzuncu sıradaki Argumentı i Faktı Moskova 
belediye başkanlığına ait olup Argumentı Nedeli Andrey Uglanov’a aittir (argumenti.ru, 2018). 

 
Tablo 3. Tirajlarına Göre İlk 10 Gazetenin Sahiplik Yapısı 

Sıra Gazete Sahiplik Yapısı Yayın Politikası 

1 İzvestiya %100 Natsionalnaya Media Gruppa Kremlin Yanlısı 
2 Kommersant %100 Alişer Usmanov Kremlin Yanlısı 
3 Vedomosti %100 Demyan Kudryavtsev Muhalif 
4 Rossiyskaya Gazete %100 KAMU Kremlin Yanlısı 
5 Novaya Gazeta %76  Yayın ekibi 

%14  Alexander Lebedev 
%10  Mihail Gorbaçov 

Muhalif 

6 Komsomolskaya Pravda %100  Grigoriy Berezkin Kremlin Yanlısı 
7 Moskovskiy Komsomolets %100  Pavel Gusev’e Kremlin Yanlısı 
8 Parlamentskaya Gazeta %100  KAMU Kremlin Yanlısı 
9 Argumentı i Faktı %100  KAMU (Moskova Belediye Başkanlığı) Kremlin Yanlısı 
10 Argumentı Nedeli %100  Andrey Uglanov Kremlin Yanlısı 



Rus Medyasının Sahiplik Yapısı 

Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi  Prof. Dr. Fuat Sezgin Özel Sayısı / 2019 

70 

Böylelikle Rusya’da önde gelen radyo ve televizyon kuruluşları medya sahipliği açısından katı bir şekilde 
devlet egemenliği altında, birkaç elde toplanmış ve tek merkezli bir görünüm sergilemektedir. Çoğu radyo 
ve televizyon kuruluşu ya kamuya ait ya kamu iştiraki veya Putin ile yakın ilişkileri olan Vladimir Potanin, 
Aleksandr Mamut, Alişer Usmanov, Roman Abramoviç, Yuriy Kovalçuk, Mihail Prohorov ve Grigoriy 
Berezkin gibi kişilere aittir. CNA’nın (Center for Naval Analyses) yaptığı araştırmaya göre medya Rusya’nın 
iç ve dış politikası açısından önemli bir rol oynamaktadır. Gerek devlete ait gerekse özel medya kuruluşları 
Kremlin’in vermek istediği mesajları iletmekte ve yerel ve küresel bir medya stratejisini şekillendirmede 
merkezi bir rol oynamaktadır. Putin medyanın karar verme ve mesajları iletme sürecinde oldukça etkilidir. 
Başkanlık idaresi ve Putin'in yakın çevresi medyada Putin adına anahtar niteliğindeki kararları 
uygulamaktadırlar ve medya üzerinde doğrudan ya da dolaylı bir kontrol veya etkiye sahiptir (Zakem vd., 
2017; 1-20). 

Öte yandan Rusya’da internetin en önemli portallarında da durum pek farklı değildir. Zira vk.com, 
mail.ru, ICQ Messenger ve odnoklassniki.ru Usmanov’a, gazeta.ru, lenta.ru, rambler.ru, liveinternet.ru ve 
livejournal.ru, Potanin ve Mamut müşterek ortaklığına aittir (Zakem vd., 2017; 11). 

Ayrıca önde gelen gazeteler arasında medya sahipliği açısından farklı bir görünüm sergileyen ve 
Kremlin’e mesafeli duran Vedomosti ve Novaya Gazeta olmak üzere sadece iki gazete bulunmaktadır. Ancak 
bunlar arasında Vedomosti’nin üzerindeki çeşitli baskılarla yakın bir dönemde hem sahiplik yapısının hem de 
yayın politikasının değiştirilebileceği iddia edilmektedir.  Nitekim Vedemosti’nin sahibi Yahudi asıllı Rus 
vatandaşı Demyan Kudryavtsev vatandaşlıktan çıkarılmış (gazeta.ru, 2018), gazetenin editörlüğüne 
Kremlin yanlısı İlya Bulavinov getirilmiştir (worldview.stratfor.com, 2018). 

 
4. Sonuç 
Post-Sovyet dönemin başlangıcından itibaren Rusya’nın demokrasiye ayak uydurma süreci problemli 

bir süreç olarak ortaya çıkmaktadır. SSCB’nin katı otoriter yapısı ve propagandist yaklaşımı 1991’de 
Sovyetlerin yıkılmasıyla Yeltsin döneminde yerini kontrolü güç bir keyfiliğe bırakmıştır.  Bu dönemde 
özelleştirilmeye başlanan medya organları başıboş bir biçimde yeniden şekillenmeye çalışan diğer tüm 
Sovyet kurumları gibi oligarkların eline geçmiştir. Giderek Rusya’nın iç ve dış dinamikleri için tehlike 
oluşturmaya başlayan bu sancılı geçiş dönemi KGB kökenli Putin’in başkanlığa gelmesiyle tekrar tek 
merkezli bir yapı halini almaya başlamıştır. Ülkenin medya sistemi ve sahiplik yapısı oligarklar üzerinde 
kurulan baskılar ve mütemadiyen yapılan kanuni değişiklikler ile yeniden iktidar elinde toplanmıştır. Bu 
sayede Kremlin ülkede ciddi bir siyasi muhalefetin yapısallaşmasına engel olduğu gibi Sovyet dönemi 
selefleri gibi medyayı propaganda ve sansür aracı olarak kullanabilmektedir. 

Medya sahipliği yapısının tek merkezli bir görünüm sergilemesi en hafif ifadesiyle kamuoyundaki 
tartışmanın kalitesini, mevcut perspektif ve fikir çeşitliliğini azaltarak zayıflatır (Mendel vd., 2017; 12). Bu 
nedenle “özgürlük” medyada sınırsız sayıda iletişim organına sahip olmayı ifade etmemektedir. Medya 
sahipliğinin birkaç elde yoğunlaşmış olması, fikir çoğulculuğunu engeller ve iktidar sahiplerinin partizan 
çıkarlarına uygun hareket etmeleri için denetim altına alınmasını kolaylaştırır (Cohen-Almagor ve Seiterle, 
2004; 439). Ayrıca devlet organlarının medya üzerinde aşırı denetim ve hâkimiyet oluşturması demokratik 
yaklaşım açısından kabul görmemektedir. 

Zira demokrasilerde siyasi meşruiyetin kaynağı vatandaşlara ve onların tercihlerine dayanır. 
Vatandaşların çoğu ise siyasi tercihlerini medyadan aldıkları bilgiler ile şekillendirirler. Bu sebeple medyanın 
fikirleri etkileme yetisi yönetimi şekillendirme kapasitesine dönüşmektedir. Demokratik olmayan ülkelerde 
medya sahipliğinin ve medya kontrolünün iktidarın elinde birleşmesi tesadüf değildir. Bu ülkelerde 
vatandaşların farklı siyasi görüşlere erişim imkânı oldukça kısıtlıdır. Ayrıca vatandaşlar kendi siyasi 
kararlarını haklı çıkarma ve hükümetlerini etkileme haklarını düzgün bir şekilde gerçekleştiremezler 
(Buckley, 2008; 825-827). Medya sahipleri medyada yer alan içerik üzerinde nihai güce sahiptir (Mcquail, 
2010; 261). Bu sebeple medya sahipliği yapısı siyasal seçim alanındaki nesnelliği de etkilemektedir (Wang, 
2003; 2). 

Böyle bir düzlemde her ne kadar gazetecilik alanında birkaç muhalif medya organı bulunuyor olsa da 
Rusya gerek devlet eliyle çoğu medya kuruluşunun ortağı olması sebebiyle, gerekse medyada ortaya çıkan 
tek merkezlilik ve medya kuruluşlarının neredeyse tamamına yakınının Kremlin çizgisinde hareket eden 



Erkam TEMİR, Bünyamin AYHAN 

 

Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi  Prof. Dr. Fuat Sezgin Özel Sayısı / 2019 

71 
 

birkaç kişi elinde toplanması sebebiyle medya sistemi açısından otoriter bir görünüm sergilemekte ve 
medya sahipliği açısından kronizm ve nepotizm karışımı bir yaklaşım gözlemlenmektedir. 

Mevcut sahiplik yapısı Kremlin açısından siyasi erkin pekiştirilmesi, muhalefetin etkinlik alanın 
kısıtlanması ve yurtdışı kaynaklı manipülatif enformasyon akışının önlenmesi gibi avantajlar sağlarken 
toplum açısından demokratik teamüllerin gelişimine engel olmakta, bilgi edinme özgürlüğünü kısıtlamakta 
ve enformasyonun tek merkezli bir yapıdan yayılıyor olması Sovyetlerde olduğu gibi kapalı bir toplum 
yapısına neden olmaktadır.  

Medya sistemi açısından kendi has otoriter yapısı nedeniyle geliştirilen “Sovyet komünist kuram” 
günümüzde “Post-Sovyet Rusya kuramı” şeklinde ifade edilebilecek, sancılı bir demokratikleşme sürecinin 
ve kronik bir katı otorite hevesinin izlerini taşıyan yine kendine has farklı bir görünüm sergilemektedir.  

 
Kaynakça 
Althusser, Louis. İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, çev. Y. Alp ve M. Özışık, İstanbul, Birikim 

Yayınları, 1978. 
Arutunyan, Anna. The Media in Russia, London, McGraw-Hill Education Open University Press, 

2009. 
Ayhan, B. (2008). “Sovyet medya sisteminden liberal sistemine geçiş: Kırgızistan medya sisteminde sorunlar ve çözüm 

yolları”. 6. Uluslararası Türk Dünyası ve Sosyal Bilimler Kongresi, Calalabat, Afghanistan, 25-28 Mayıs. 
Baker, C. Edwin. Media Concentration and Democracy: Why Ownership Matters, Cambridge, 

Cambridge University Press, 2006. 
Becker, J. (2004). “Lessons from Russia: A Neo-Authoritarian Media System”, European Journal of 

Communication, 19 (2): 139-163. 
Berezkin Sohranyayet Planı Po Pokupke Forbes ESN Grigoriya Berezkina Hoçet Kupit Forbes Po 

Tsene Znaçitelno Nije, Çem Prodavtsı Gotovı Prodat, TASS İnformatsionnoye Agentsvo, [Online] 
Available at: <https://tass.ru/ekonomika/4941473>, [Erişim tarihi: 09 Mayıs 2019]. 

Buckley, M. (2008). “Two Principles of Broadcast Media Ownership for a Democratic Society”, Journal of 
Business Ethics, 82 (4): 821-834. 

Campbell, Richard., Martin, Christopher. R. and Fabos, Bettina. Media and Culture: An Introduction 
to Mass Communication. Londra: Macmillan, 2011. 

Cohen-Almagor, R. and Seiterle, S. (2004). “Excessive Media Ownership and İts Potential Threats to 
Democracy: A Comparative Analysis”, Jahrbuch für Recht und Ethik/Annual Review of Law and Ethics, sayı: 
12, s. 437-463. 

Dannıye Po Auditorii. Mediascope, [Online] Available at: 
<http://mediascope.net/services/media/media-audience/tv/national-and-regional/description/>, 
[Erişim tarihi: 09 Mayıs 2019]. 

Diamond, L. J. (2002). “Thinking About Hybrid Regimes”, Journal of Democracy, 13 (2): 21-35. 
Djankov S., McLiesh C., Nenova T. and Shleifer A. (2003). “Who Owns the Media?”, The Journal of Law 

and Economics, 46 (2): 341-382. 
Domingues-da-Silva, J., Zaverucha, J., Figueiredo Filho, D. and Rocha, E. C. D. (2015). “More 

Concentration of Media Ownership Means Less Democracy? Testing Association Between Variables”, Intercom: Revista 
Brasileira de Ciências da Comunicação, 38 (1): 65-84.  

Doyle, G. (2000). “The Economics of Monomedia and Cross-Media Expansion: A Study of the Case Favouring 
Deregulation of TV and Newspaper Ownership in the UK”, Journal of Cultural Economics, 24 (1): 1-26. 

Eho Moskvı- Novosti, Radio, Politika, Ekonomika, Osoboye Mneniye, [Online] Available at: 
<https://echo.msk.ru/>, [Erişim tarihi: 09 Mayıs 2019]. 

Eiselein, E. B. and Topper, M. (1976). “Media Anthropology: A Theoretical Framework”, Human 
Organization, 35 (2): 113-121. 

Federalnaya Slujba Po Nadzoru v Sfere Svyazi İnformatsionnıh Tehnologiy i Massovıh 
Kommunikatsiy. Polojeniye o Roskomnadzore (2009), [Online] Available at: 
<http://rkn.gov.ru/about/>, [Erişim tarihi: 09 Mayıs 2019]. 



Rus Medyasının Sahiplik Yapısı 

Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi  Prof. Dr. Fuat Sezgin Özel Sayısı / 2019 

72 

Firdaus, A. S. (2012). “Past and Present of Slebert & Colleagues' Four Theorıes of the Press! Sequential 
Modifications of Press Theories Associated with the Media’s Social Obligations Within the Framework of the Social 
Environment of the Day”, Jurnal Pengajian Media Malaysia Adaeaysian /Olirnae of Media Studies, 14 (1): 1-
16.  

Fond Navalnogo: Drug Putina Skupil Vse Media i Çerez Nih Rasskazıvayet, Kakoy Putin Prekrasnıy, 
Gordon, [Online] Available at: <https://gordonua.com/news/worldnews/fond-navalnogo-drug-putina-
skupil-vse-media-i-cherez-nih-rasskazyvaet-kakoy-putin-prekrasnyy-189988.html>, [Erişim tarihi: 09 Mayıs 
2019]. 

Foucault, Michel. The Will to Truth. London: Routledge, 1980.  
Freedom of the Press 2017 Russia Profile. Freedom House, [Online] Available at: 

<https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2017/russia>, [Erişim tarihi: 09 Mayıs 2019]. 
Gazprom Media İnformatsionnoye TV, [Online] Available at: <http://www.gazprom-

media.com/ru/company/show?id=13>, [Erişim tarihi: 09 Mayıs 2019]. 
Giddens, Anthony. Ulus Devlet ve Şiddet, çev. C. Atay, İstanbul, Kalkedon Yayınları, 2008. 
Giddens, Anthony. Modernite ve Bireysel-Kimlik: Geç Modern Çağda Benlik ve Toplum, çev. Ü. 

Tatlıcan, İstanbul, Say Yayınları, 2010. 
Giddens, Anthony. Sosyoloji, çev. C. Güzel, İstanbul, Kırmızı Yayınları, 2012. 
Gross, P. (2004). “Between Reality and Dream: Eastern European Media Transition, Transformation, 

Consolidation, and İntegration”, East European Politics and Societies, 18 (1): 110-131. 
Gruliow, L. (1956). “The Soviet Press: Propagandist, Agitator, Organizer”, Journal of International Affairs, 10 

(2): 153-169. 
Hallin, Daniel. C. and Mancini, Paolo. Comparing Media Systems Beyond the Western World, 

Cambridge, Cambridge University Press, 2011.  
Hardy, Jonathan. Western Media Systems. London and New York, Roudledge, 2010. 
Herman, Edward S. Medyada İkiyüzlülük: Propaganda Çağında Haberleri Deşifre Etmek, çev. N. 

Nirven, İstanbul, Chiviyazıları Yayınevi, 2004. 
Hobsbawm, Eric J. Küreselleşme, Demokrasi ve Terörizm, çev. O. Akınhay, İstanbul, Agora Kitaplığı, 

2008. 
Hutchings, Stephen and Rulyova, Natalia. Television and Culture in Putin's Russia: Remote Control, 

London, Routledge, 2009.  
İnformatsiya O Redaktsii. Arumentı Nedeli, [Online] Available at: <http://argumenti.ru/about>, 

[Erişim tarihi: 09 Mayıs 2019].  
Işık, M. (2005). “Medya ve Demokrasi Paradoksu: Medya Yoluyla Demokrasinin Tehdit Edilmesi”, Selçuk 

Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 3 (4): 114-121. 
İzdatelskiy Dom Kommersant Pakupayet Alişer Usmanov. Russkaya Slujba Radio Svoboda, [Online] 

Available at: <https://www.svoboda.org/a/262511.html>, [Erişim tarihi: 09 Mayıs 2019]. 
Jaryc, M. (1933). “The Press in Soviet Russia”, The Slavonic and East European Review, 11 (33): 530-542. 
Koch-Baumgarten, Sigrid and Voltmer, Katrin. (Eds.). Public Policy and the Mass Media: The 

Interplay of Mass Communication and Political Decision Making, London, Routledge, 2010. 
Krutoy Media- Media Holding, V Sostav Katorogo Vhodyat Love Radio, Radio Daça i Taksi FM, 

[Online] Available at: <http://www.krutoymedia.ru/>, [Erişim tarihi: 09 Mayıs 2019]. 
Kseniya, B. (28 Nisan 2017). Pervıy Kanal Perestal Publikovat Otçetnost- Telekompaniya Smenila 

Formu Sobstvennosti. Vedomosti, [Online] Available at: [Online] Available at: <[Online] Available at: 
<https://www.vedomosti.ru/technology/articles/2017/04/28/688065-pervii-kanal-otchetnost>, [Erişim 
tarihi: 09 Mayıs 2019]. 

Kustikova, A. (17 Nisan 2017). Zakroma Vizionerov Posledneye Krupnoye Biznes-Media Stranı 
Mediaholding RBK Riskuyet Otoyti Strukturam Yuriya Kavalçuka, Novaya Gazeta, [Online] Available at: 
<https://www.novayagazeta.ru/articles/2017/04/17/72181-zakroma-vizionerov>, [Erişim tarihi: 09 
Mayıs 2019]. 



Erkam TEMİR, Bünyamin AYHAN 

 

Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi  Prof. Dr. Fuat Sezgin Özel Sayısı / 2019 

73 
 

Landtsheer, Christ’l De, Russell, F. Farnen, German, Daniel. B., Dekker, Henk., Sünker, Heinz., Song, 
Yingfa. and Miao, Hongna. E-political Socialization, the Press and Politics, The Media and Government in 
the USA, Europe and China, Bern, Peter Lang Ltd International Academic Publishers, 2014.  

Lenin, Vladimir İ. S Çego Naçat? Polnoye Sobrabiye Soçineniy. Moskva, İzdatelstvo Politiçeskoy 
Literaturı, 1967. 

Lenin, Vladimir İ. (7 Kasım 1932), Proekt Rezolyutsii O Svobode Peçati, Pravda. 
Lipman, Maria. Media Manipulation and Political Control in Russia, London, Carnegie Moscow 

Center, 2009. 
Mcquail, Denis. Mcquail's Mass Communication Theory, California, Sage Publications, 2010. 
Media Regulation in Russia a Landscape Analysis of Laws and Trends. Trust, [Online] Available at: 

<https://www.trust.org/contentAsset/raw-data/4798c68a-eed1-4660-b7c9-fc16a0032cc9/file>, [Erişim 
tarihi: 09 Mayıs 2019]. 

Mediaforum Regionalnıh i Mestnıh SMİ (2018a). Prezident Rossii, [Online] Available at: 
<http://www.kremlin.ru/events/president/transcripts/statements/56969/work>, [Erişim tarihi: 09 
Mayıs 2019]. 

Mendel, Toby. Concentration of Media Ownership and Freedom of Expression: Global Standards and 
Implications for the Americas, Paris, United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 
2017. 

Mickiewicz, Ellen. P. Split Signals: Television and Politics in the Soviet Union. Oxford, Oxford 
University Press on Demand, 1990. 

Mihail Gurtseriyev Stal Vladeltsem Radio Şanson. RBK, [Online] Available at: 
<https://www.rbc.ru/rbcfreenews/553556389a794762f2ac282b>, [Erişim tarihi: 09 Mayıs 2019]. 

MİTS İzvestiya- Pervıy V Rossii Çastnıy Multimediynıy İnformatsionnıy Tsentr. Natsionalnaya Media 
Gruppa, [Online] Available at: <http://nm-
g.ru/actives/sections.php?ID_BLOCK=3&ID_SECTION=138>, [Erişim tarihi: 09 Mayıs 2019].  

Nadezda, A. (24 Nisan 2018). Can a Free Press Survive in Russia? The Scorecard So Far, The Centre For 
Freedom of The Media. Erişim 06 Eylül 2018, [Online] Available at: 
<http://www.cfom.org.uk/2018/04/can-a-free-press-survive-in-russia-the-scorecard-so-far/>, [Erişim 
tarihi: 09 Mayıs 2019]. 

Naşi İzdaniya. Rossiyskaya Gazeta, [Online] Available at: <https://rg.ru/izdania/>, [Erişim tarihi: 09 
Mayıs 2019]. 

Nenaşev, M. F. i Hohlogorskya, Y. L. (2012). “Nezavisimost SMİ V Rossii: İlyuzii i Realnost”. İzvestiya 
Vısşih Uçennıh Zavedeniy, sayı: 2, s.134-141. 

Novaya Gazeta. 112.ua, [Online] Available at: <https://112.ua/profiles/-novaya-gazeta-1355.html>, 
[Erişim tarihi: 09 Mayıs 2019]. 

Kompanii. Rospeçat, [Online] Available at: <http://www.rosp.ru/about/>, [Erişim tarihi: 09 Mayıs 
2019]. 

Kompanii. TVTS, [Online] Available at: <http://www.tvc.ru/section/show/id/3>, [Erişim tarihi: 09 
Mayıs 2019]. 

Radioholdinge. Evropeyskaya Mediagruppa (EMG), [Online] Available at: <http://emg.fm/about>, 
[Erişim tarihi: 09 Mayıs 2019].  

Telekanele. Rossiya 1, [Online] Available at: <https://russia.tv/article/show/article_id/7481/>, 
[Erişim tarihi: 09 Mayıs 2019]. 

Khvostunova, Olga. A Brief History of the Russian Media. The Interpreter, [Online] Available at: 
<http://www.interpretermag.com/a-brief-history-of-the-russian-media/>, [Erişim tarihi: 09 Mayıs 2019]. 

Osnavnaya İnformatsiya o Deyatelnosti Gazprombank (Aktsinernoye Obşestvo) i Zarubejnıh 
Predstavitelstvah Banka. Gazprombank, [Online] Available at: <https://www.gazprombank.ru/about/>, 
[Erişim tarihi: 09 Mayıs 2019]. 

Ostrovsky, Arkady. The Invention of Russia: From Gorbachev’s Freedom to Putin’s War, New York, 
Viking, 2015. 



Rus Medyasının Sahiplik Yapısı 

Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi  Prof. Dr. Fuat Sezgin Özel Sayısı / 2019 

74 

Parlamentskaya Gazeta. Vse O zakonah RF, [Online] Available at: <https://www.pnp.ru/>, [Erişim 
tarihi: 09 Mayıs 2019]. 

Pavel Gusev Razveyal Domıslı O Radele İmuşestva, Glavnıy Redaktor MK: Ne Dojdetes, Moskovskiy 
Komsomolets, [Online] Available at: <https://www.mk.ru/social/2018/08/24/pavel-gusev-razveyal-
domysly-o-razdele-imushhestva.html>, [Erişim tarihi: 09 Mayıs 2019]. 

Pervıy Kanal Perestal Publikovat Otçetnost- Telekompaniya Smenila Formu Sobstvennosti (2018a). 
VEDOMOSTİ, [Online] Available at: 
<https://www.vedomosti.ru/technology/articles/2017/04/28/688065-pervii-kanal-otchetnost>, [Erişim 
tarihi: 09 Mayıs 2019].  

Roskin, M. D. (2016). “Dinamika Polojeniya Rossii V Mejdunarodnıh Reytingah Svobodı Pressı S 2002 Po 2015 
G”, Obşestvo: Politka, Ekonomika, Pravo, sayı: 2, s. 58-60. 

Roskin, M. D. (2016). “Dinamika Polojeniya Rossii V Mejdunarodnıh Reytingah Svobodı Pressı S 2002 Po 2015 
G.”, Obşestvo: Politka, Ekonomika, Pravo, sayı: 2, s. 58-60. 

Russia: A Western-Linked Media Source Gets a Pro-Kremlin Editor-and-Chief. Stratfor, [Online] 
Available at: <https://worldview.stratfor.com/article/russia-western-linked-media-source-gets-pro-
kremlin-editor-and-chief>, [Erişim tarihi: 09 Mayıs 2019]. 

Russkaya Mediagruppa, [Online] Available at: <http://russianmediagroup.ru/live/home.asp>, [Erişim 
tarihi: 09 Mayıs 2019]. 

Sayt Telekanala Domaşniy- Serialı i Şou Kanala, Programma Peredaç, [Online] Available at: 
<https://domashniy.ru/>, [Erişim tarihi: 09 Mayıs 2019]. 

Şerel, Aleksandr. Audiokultura XX Veka. Moskva, Progress-Traditsiya, 2013. 
Siebert, Fred, Peterson, Thedore, and Schramm, Wilbur. Four Theories of the Press: The 

Authoritarian, Libertarian, Social Responsibility, and Soviet Communist Concepts of What the Press 
Should Be and Do. Illinois, University of Illinois Press, 1956. 

STS Ofitsialnıy Sayt Telekanala, [Online] Available at: <https://ctc.ru/>, [Erişim tarihi: 09 Mayıs 
2019].  

Telekanal TV-3 Ofitsialnıy Sayt, [Online] Available at: <https://tv3.ru/>, [Erişim tarihi: 09 Mayıs 
2019]. 

Tokgöz, Oya. Temel Gazetecilik, Ankara, İmge Yayınları, 1994. 
Treisman, D. (2011). “Presidential Popularity in A Hybrid Regime: Russia Under Yeltsin and Putin”, American 

Journal of Political Science, 55 (3): 590-609. 
Valeriy Kodaçigov, Vladelets STS Media İvan Tavrin Vıvodit Na IPO Samago Sebya, On Hoçet 

Pribleç $200 Mln v Kompaniyu, u Katoroy Net Ni Aktivov, Ni Biznesa (2018b). VEDOMOSTİ, [Online] 
Available at: <https://www.vedomosti.ru/technology/articles/2018/02/02/749732-tavrin-ipo-sebya>, 
[Erişim tarihi: 09 Mayıs 2019]. 

Vedomosti Bez Pasporta: Odnim Rossiyaninom Menşe- Za Çto izdatelya Vedomostey Demyana 
Kudryavteva lişili grajdanstva RF. Gazeta.Ru, [Online] Available at: 
<https://www.gazeta.ru/business/2017/07/21/10798256.shtml#page1>, [Erişim tarihi: 09 Mayıs 2019].  

Vruçeniye Gosudarstvennıh Nagrad (2018b). Prezident Rossii, [Online] Available at: 
<http://kremlin.ru/events/president/news/49500/photos/40494>, [Erişim tarihi: 09 Mayıs 2019]. 

VTRK. Vserossiyskaya Gosudarstvennaya Televizionnaya i Radioveşatelnaya Kompaniya, [Online] 
Available at: <http://vgtrk.com/#page/183>, [Erişim tarihi: 09 Mayıs 2019].  

Wang, Xinkun. Media Ownership and Objectivity, Master's Theses, Louisiana State University and 
Agricultural and Mechanical College, The Manship School of Mass Communication, Louisiana, 2003. 

Zakem, Vera. Mapping Russian Media Network: Media's Role in Russian Foreign Policy and Decision-
Making. United States, Cna Analysıs and Solutıons Arlıngton Va Arlıngton, 2018. 

Zakon Rossiyskoy Federatsii O Sredstvah Massovoy İnformatsii. Ofitsialnıy İnternet-Portal Pravovoy 
İnformatsii, [Online] Available at: <http://pravo.gov.ru/proxy/ips/?docbody=&nd=102013812>, 
[Erişim tarihi: 09 Mayıs 2019]. 

 


